Koncerny cukiernicze ograniczają wydatki na reklamę, a głównym motorem rynku jest pięciu, sześciu producentów skupiających aż 90 proc. wszystkich wydatków – wynika z raportu domu mediowego Equinox Polska.
Eksperci wskazują, że wśród największych reklamodawców znaleźli się Mondelez Polska (m.in. z markami Belvita, Oreo), Chipita Poland (7Days, Chipicao) oraz Lu Polska (Petitki, Delicje). Okazuje się, że tylko Mondalez Polska (dawny Kraft) zwiększył swoje wydatki reklamowe. Poszły w górę aż do 31,7 mln zł. Tym samym firma wyraźne zdystansowała rywali i uratowała statystyki całej branży.
W wyniku ograniczenia wydatków reklamowych w 2013 r. przez firmy cukiernicze straciły wszystkie media z wyjątkiem telewizji i dzienników. Najwięksi przegrani to kino i outdoor. Natomiast telewizja odnotowała 3-proc. dynamikę wzrostu i zajmuje aż 89 proc. udziału w całkowitych budżetach w 2013 r. Na drugiej pozycji jest radio (6 proc.), a peleton zamykają magazyny z 3-proc. udziałem – podaje Equinox. Wskazuje, że jeśli chodzi o łączne wydatki, to niewielkie odbicie nastąpiło dopiero w maju po dramatycznych spadkach w lutym i marcu. Widoczne zwyżki pojawiły się w czerwcu, ale w lipcu 2013 znów byliśmy świadkami spadków.
Prognozy na cały 2013 r. nie są optymistyczne. Całkowita wartość wydatków w branży cukierniczej może się zamknąć kwotą 151 mln zł, co będzie stanowić spadek o 10 proc. w stosunku do 2012 r. Analitycy nie mają wątpliwości: rozdrobnienie rynku oraz znikome wydatki pozostałych małych firm mogą prowadzić do konsolidacji branży.
– Konsolidacja jest nieunikniona ze względu na rosnącą konkurencję i spadające marże. Dziś, w obliczu sytuacji, gdy producenci są zmuszeni do współpracy z dużymi sieciami handlowymi i obniżaniem swojej marży, jedynie duzi gracze będą w stanie przetrwać na rynku – mówi „Rz" Jakub Potrzebowski, CEO Equinox Polska. Dodaje, że oczywiście skala wydatków reklamowych jest odzwierciedleniem skali biznesu i chęci wyróżnienia swojego produktu na tle konkurencji. – Na duży wzrost wydatków mogą sobie pozwolić jedynie duże firmy – zaznacza.