Pomysł na markę wina zrodził się kiedy zespół The Rolling Stones wraz z grupą pasjonatów win wyprodukował Merlot Rolling Stones Forty Licks i stworzył klub dla miłośników muzyki rockowej i wina Wines That Rock Wine Club. Ron Roy, związany z serialem i firmą Wines that Rock produkującą "rockowe" wina, uważa że firma sprzedaje nie tylko wino, ale również wpływa na kulturę pop.
Jednak w przypadku popularnego serialu telewizji PBS o brytyjskich arystokratach z początku XX wieku, powiązanie z winem jest silniejsze, gdyż ten alkohol odgrywa kluczową rolę w serialu oraz kulturze tego okresu. Roy podkreśla, że wino jest w każdym odcinku.
Wino, które jest najpopularniejsze wśród uprzywilejowanych Brytyjczyków to Bordeaux, szczególnie czerwone. Tak więc, na początek w kolekcji Downton Abbey znajdą się dwa wina, oczywiście Bordeaux.
Być może brytyjscy lordowie zadowolą się Bordeaux z górnej półki (za odpowiednio wysoką cenę), Roy oraz jego wspólnicy starają się, by wina Downton Abbey były dostępne dla każdego, stąd też niewygórowana cena 14,99 funtów. Jednym słowem, nie jest to wino na specjalne okazje, tylko do codziennej konsumpcji, choć może należy powiedzieć od odcinka do odcinka. Firma zaplanowała wejść na rynek jednocześnie z rozpoczęciem emisji czwartego sezonu serialu, która w PBS rozpocznie się na początku 2014.
Dlaczego powstało w ogóle powstawło wino "Downton Abbey"? Odpowiedź jest prosta, trzeci sezon obejrzało 24 milionów widzów.