Rośnie eksport wina z Polski

Nasze firmy winiarskie eksportują coraz więcej. Ich trunki można kupić nawet w Nigerii i Chinach.

Publikacja: 10.12.2013 03:00

Rośnie eksport wina z Polski

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Eksport polskich win, wermutów i miodów – choć nadal niszowy – jest z roku na rok coraz większy. Jeszcze w 2009 roku jego wartość sięgała 10 mln euro. Tymczasem tylko w pierwszej połowie 2013 roku przekroczyła 11 mln euro, wynika z danych Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA).

Nasze firmy z powodzeniem sprzedają za granicą markowe wina owocowe, które ze względu na negatywne skojarzenia z czasów PRL i początku lat 90. XX wieku nie są wciąż w stanie zdobyć dużej liczby zwolenników w Polsce.

– Krajowe wyroby winiarskie, często niedoceniane u nas, cieszą się uznaniem na świecie – mówi Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura Polskiej Rady Winiarstwa.

– Na popularność polskich wyrobów winiarskich duży wpływ ma sprzedaż wódki, najbardziej rozpoznawalnej polskiej kategorii alkoholowej, która pozwala otwierać i zdobywać nowe rynki – uważa Grzegorz Sałbut, menedżer ds. eksportu firmy Bartex-Bartol. W tym roku eksport jej win owocowych będzie o 20 proc. wyższy niż przed rokiem. Jeszcze dekadę temu sprzedaż zagraniczna Barteksu stanowiła zaledwie jedną dziesiątą tegorocznej.

Marki spółki trafiają m.in. do Stanów Zjednoczonych, Libanu, Chin oraz Nigerii. W tej ostatniej dobrze sprzedają się owocowe wina musujące.

Chiny są też jednym z ponad 20 krajów, gdzie swoje wina sprzedaje Vinpol. Główne rynki zbytu firmy znajdują się jednak w Europie Środkowej i Wschodniej. W tym roku eksport Vinpolu może być o 15 proc. wyższy niż w 2012 roku.

– W eksporcie należy opierać się na produktach, które mają jak najbardziej uniwersalny charakter, tj. oferują wartości podobnie oceniane przez konsumentów z różnych regionów świata – komentuje Dariusz Polak, dyrektor ds. marketingu i eksportu Vinpolu.

Przez ostatnią dekadę nad rozwojem eksportu win pracuje firma Jantoń. Dziś niemal co piąta butelka win owocowych tej firmy trafia za granicę.

W Niemczech, Szwajcarii i Japonii można kupić produkowaną przez Jantonia Aronicę, ekologiczne wino z aroni. Marka ta w 70 proc. trafia na eksport.

Eksport polskich win, wermutów i miodów – choć nadal niszowy – jest z roku na rok coraz większy. Jeszcze w 2009 roku jego wartość sięgała 10 mln euro. Tymczasem tylko w pierwszej połowie 2013 roku przekroczyła 11 mln euro, wynika z danych Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA).

Nasze firmy z powodzeniem sprzedają za granicą markowe wina owocowe, które ze względu na negatywne skojarzenia z czasów PRL i początku lat 90. XX wieku nie są wciąż w stanie zdobyć dużej liczby zwolenników w Polsce.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji