Rośnie eksport wina z Polski

Nasze firmy winiarskie eksportują coraz więcej. Ich trunki można kupić nawet w Nigerii i Chinach.

Publikacja: 10.12.2013 03:00

Rośnie eksport wina z Polski

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Eksport polskich win, wermutów i miodów – choć nadal niszowy – jest z roku na rok coraz większy. Jeszcze w 2009 roku jego wartość sięgała 10 mln euro. Tymczasem tylko w pierwszej połowie 2013 roku przekroczyła 11 mln euro, wynika z danych Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA).

Nasze firmy z powodzeniem sprzedają za granicą markowe wina owocowe, które ze względu na negatywne skojarzenia z czasów PRL i początku lat 90. XX wieku nie są wciąż w stanie zdobyć dużej liczby zwolenników w Polsce.

– Krajowe wyroby winiarskie, często niedoceniane u nas, cieszą się uznaniem na świecie – mówi Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura Polskiej Rady Winiarstwa.

– Na popularność polskich wyrobów winiarskich duży wpływ ma sprzedaż wódki, najbardziej rozpoznawalnej polskiej kategorii alkoholowej, która pozwala otwierać i zdobywać nowe rynki – uważa Grzegorz Sałbut, menedżer ds. eksportu firmy Bartex-Bartol. W tym roku eksport jej win owocowych będzie o 20 proc. wyższy niż przed rokiem. Jeszcze dekadę temu sprzedaż zagraniczna Barteksu stanowiła zaledwie jedną dziesiątą tegorocznej.

Marki spółki trafiają m.in. do Stanów Zjednoczonych, Libanu, Chin oraz Nigerii. W tej ostatniej dobrze sprzedają się owocowe wina musujące.

Chiny są też jednym z ponad 20 krajów, gdzie swoje wina sprzedaje Vinpol. Główne rynki zbytu firmy znajdują się jednak w Europie Środkowej i Wschodniej. W tym roku eksport Vinpolu może być o 15 proc. wyższy niż w 2012 roku.

– W eksporcie należy opierać się na produktach, które mają jak najbardziej uniwersalny charakter, tj. oferują wartości podobnie oceniane przez konsumentów z różnych regionów świata – komentuje Dariusz Polak, dyrektor ds. marketingu i eksportu Vinpolu.

Przez ostatnią dekadę nad rozwojem eksportu win pracuje firma Jantoń. Dziś niemal co piąta butelka win owocowych tej firmy trafia za granicę.

W Niemczech, Szwajcarii i Japonii można kupić produkowaną przez Jantonia Aronicę, ekologiczne wino z aroni. Marka ta w 70 proc. trafia na eksport.

Eksport polskich win, wermutów i miodów – choć nadal niszowy – jest z roku na rok coraz większy. Jeszcze w 2009 roku jego wartość sięgała 10 mln euro. Tymczasem tylko w pierwszej połowie 2013 roku przekroczyła 11 mln euro, wynika z danych Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA).

Nasze firmy z powodzeniem sprzedają za granicą markowe wina owocowe, które ze względu na negatywne skojarzenia z czasów PRL i początku lat 90. XX wieku nie są wciąż w stanie zdobyć dużej liczby zwolenników w Polsce.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej