Reklama

Skoda rządzi w Polsce

Liderem naszego rynku firma została już piąty raz?z rzędu. W 2013 r. udział czeskiego producenta ?w łącznej liczbie rejestracji nowych aut osobowych wyniósł 12,6 proc.

Publikacja: 15.01.2014 10:21

Skoda rządzi w Polsce

Foto: Bloomberg

W sumie w ubiegłym roku zarejestrowano 36 410 aut czeskiej marki. To wzrost wobec 2012 r. o ponad 13 proc. Także w rankingu najczęściej kupowanych samochodów Skoda prowadzi z dużą przewagą: liderem z prawie 4-proc. udziałem jest octavia, tuż za nią (3,7-proc.) uplasowała się mniejsza Fabia.

Czeski producent sprzedał na świecie 920,8 tys. aut i ma bardzo ambitne plany: w tym roku globalna sprzedaż ma po raz pierwszy przekroczyć milion sztuk. W 2018 r. zaś powinna urosnąć do 1,5 mln.

Realizacja tych zamierzeń ma wspierać Volkswagena, właściciela Skody, w zdobyciu pozycji lidera światowych rynków. Jednym z najbardziej obiecujących są Chiny.

Dla zwiększenia sprzedaży potrzebna jest atrakcyjna oferta. Dlatego Skoda do 2016 r. chce pół roku wypuszczać nowy lub odświeżony model.

Motorem napędowym całej marki – podobnie jak w Polsce – jest octavia, samochód klasyfikowany w grupie aut kompaktowych, lecz wymiarami pasujący bardziej do klasy średniej. Nowa generacja tego auta, która pojawiła się w salonach w listopadzie 2013 r., pomogła zwiększyć sprzedaż w Europie Zachodniej o 3 proc. W samym grudniu popyt na ten model zwiększył się przeszło dwukrotnie.

Reklama
Reklama

W Polsce szanse na zdobycie dużej grupy klientów ma rapid – tańszy model, klasyfikowany między fabią a octavią. Będzie miał jednak sporą konkurencję, bo kolejne miejsca w rankingu popularności mocno okupują ford focus, volkswagen golf, opel astra i toyota z modelami Auris i Yaris. Kompaktowy auris w 2013 r. był najczęściej wybieranym samochodem przez klientów indywidualnych, odnotowując niemal 2,5-krotny wzrost sprzedaży wobec roku 2012. Atrakcyjność obu modeli podnosi też fakt, że dostępne są także w wersji z napędem hybrydowym.

Z czołówki najpopularniejszych aut w Polsce wypadł Fiat i na razie nic nie wskazuje, by miał do niej wrócić. W 2013 r. włoska marka zaliczyła prawie 27-proc. spadek sprzedaży, lokując się 13. miejscu.

Za to spore wzrosty sprzedaży odnotowały marki premium. Jak podaje Samar, ubiegłoroczna sprzedaż BMW wzrosła o prawie 13 proc., Audi o 9 proc., Mercedesa o ponad 15 proc., Volvo o prawie 10 proc., Lexusa o 48 proc.

Udział marek premium w całym rynku zbliżył się do 9 proc., a wzrost ich sprzedaży był dwukrotnie większy niż marek popularnych.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama