Skoda rządzi w Polsce

Liderem naszego rynku firma została już piąty raz?z rzędu. W 2013 r. udział czeskiego producenta ?w łącznej liczbie rejestracji nowych aut osobowych wyniósł 12,6 proc.

Publikacja: 15.01.2014 10:21

Skoda rządzi w Polsce

Foto: Bloomberg

W sumie w ubiegłym roku zarejestrowano 36 410 aut czeskiej marki. To wzrost wobec 2012 r. o ponad 13 proc. Także w rankingu najczęściej kupowanych samochodów Skoda prowadzi z dużą przewagą: liderem z prawie 4-proc. udziałem jest octavia, tuż za nią (3,7-proc.) uplasowała się mniejsza Fabia.

Czeski producent sprzedał na świecie 920,8 tys. aut i ma bardzo ambitne plany: w tym roku globalna sprzedaż ma po raz pierwszy przekroczyć milion sztuk. W 2018 r. zaś powinna urosnąć do 1,5 mln.

Realizacja tych zamierzeń ma wspierać Volkswagena, właściciela Skody, w zdobyciu pozycji lidera światowych rynków. Jednym z najbardziej obiecujących są Chiny.

Dla zwiększenia sprzedaży potrzebna jest atrakcyjna oferta. Dlatego Skoda do 2016 r. chce pół roku wypuszczać nowy lub odświeżony model.

Motorem napędowym całej marki – podobnie jak w Polsce – jest octavia, samochód klasyfikowany w grupie aut kompaktowych, lecz wymiarami pasujący bardziej do klasy średniej. Nowa generacja tego auta, która pojawiła się w salonach w listopadzie 2013 r., pomogła zwiększyć sprzedaż w Europie Zachodniej o 3 proc. W samym grudniu popyt na ten model zwiększył się przeszło dwukrotnie.

W Polsce szanse na zdobycie dużej grupy klientów ma rapid – tańszy model, klasyfikowany między fabią a octavią. Będzie miał jednak sporą konkurencję, bo kolejne miejsca w rankingu popularności mocno okupują ford focus, volkswagen golf, opel astra i toyota z modelami Auris i Yaris. Kompaktowy auris w 2013 r. był najczęściej wybieranym samochodem przez klientów indywidualnych, odnotowując niemal 2,5-krotny wzrost sprzedaży wobec roku 2012. Atrakcyjność obu modeli podnosi też fakt, że dostępne są także w wersji z napędem hybrydowym.

Z czołówki najpopularniejszych aut w Polsce wypadł Fiat i na razie nic nie wskazuje, by miał do niej wrócić. W 2013 r. włoska marka zaliczyła prawie 27-proc. spadek sprzedaży, lokując się 13. miejscu.

Za to spore wzrosty sprzedaży odnotowały marki premium. Jak podaje Samar, ubiegłoroczna sprzedaż BMW wzrosła o prawie 13 proc., Audi o 9 proc., Mercedesa o ponad 15 proc., Volvo o prawie 10 proc., Lexusa o 48 proc.

Udział marek premium w całym rynku zbliżył się do 9 proc., a wzrost ich sprzedaży był dwukrotnie większy niż marek popularnych.

Biznes
Amerykanie bez TikToka. Apple i Google usuwają aplikację ze swoich sklepów
Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego