Do końca kwietnia do Łodzi ma trafić pierwszych sześć nowoczesnych szynobusów Flirt3 produkowanych przez firmę Stadler Polska, z 20 zamówionych przez spółkę. Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień uważa, że ŁKA w istotny sposób będzie uzupełniała przewozy w województwie. Liczy także na zaangażowanie samorządów lokalnych i zsynchronizowanie lokalnej komunikacji z koleją aglomeracyjną.
ŁKA, której właścicielem jest samorząd województwa łódzkiego, będzie łączyć Łódź z miastami i gminami aglomeracji. Pociągi mają kursować na trasach: Łódź Kaliska - Sieradz; Łódź Kaliska - Łowicz; Łódź Fabryczna - Koluszki, a także na odcinku Zgierz - Kutno oraz Łódź Chojny - Łódź Widzew.
Według Stępnia władze regionu myślą o objęciu takimi połączeniami całego województwa, także m.in. Tomaszowa Mazowieckiego, Piotrkowa Trybunalskiego czy Radomska. Przypomniał, że obok zakupu nowoczesnych szynobusów modernizowanych jest także w sumie 17 pociągów typu EN57, a potrzeby przewozowe w regionie szacowane są na ok. 50 składów.
"Mamy nadzieję, że do 2020 r. uda nam się utworzyć spójny system komunikacji w województwie, komunikacji ekologicznej, energooszczędnej, efektywnej i wygodnej dla pasażera" - mówił w piątek na konferencji prasowej Stępień. Jego zdaniem istotnym elementem dla kolei regionalnej będzie także tunel średnicowy, który ma połączyć dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. "Za chwilę będzie wyłoniony wykonawca i do 2020 r. tunel średnicowy, który będzie istotnym elementem dla kolei regionalnej, będzie miał szansę funkcjonować" - dodał.