Najszybciej rośnie ekspresówka S8

W 2014 roku przybędzie 337 km ?szybkich tras. Plany na rok 2015 to na razie tylko 71 km.

Publikacja: 06.05.2014 17:53

Najszybciej rośnie ekspresówka S8

Foto: Bloomberg

Od tegorocznej majówki w ciągu najbliższych 12 miesięcy drogowcy planują oddanie do ruchu prawie 310 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku ma być uruchomiony 7,5-kilometrowy fragment autostrady A1 przed granicą z Czechami. Jest opóźniony o ponad cztery lata z powodu wiaduktu w Mszanie, z budową którego nie mogła sobie poradzić austriacka spółka Alpine Bau – w rezultacie inwestycję kończy firma Intercor z Zawiercia. Samochody mają tamtędy pojechać przed wakacjami.

Do końca czerwca będzie otwarty prawie 42-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Międzyrzeczem, wraz z obwodnicą Skwierzyny w ciągu drogi krajowej 24. Do tego dojdzie prawie 8 kilometrów ekspresówki S8 od węzła Łask do węzła Róża w województwie łódzkim.

Ta ostatnia trasa będzie się wydłużać w drugiej połowie roku. Otwarty zostanie wtedy ponad 33-kilometrowy fragment pomiędzy Łaskiem a Sieradzem, a także prawie 20 kilometrów trasy od Sieradza do Złoczewa. W planach jest także oddanie kierowcom 19 kilometrów odcinka Złoczew – Walichnowy.

Więcej obwodnic

Droga ekspresowa S3 ma się wydłużyć o 18,5 kilometra. Przed końcem roku gotowy będzie odcinek Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz.

Na drodze ekspresowej S17 zakończy się budowa ekspresowej obwodnicy Lublina, natomiast na S11 – części zachodniej obwodnicy Poznania. Obwodnice zyskają także Hrubieszów (9 kilometrów) oraz Augustów (34 kilometry). Na autostradzie A6 zakończy się budowa węzła Tczewska, na A4 – 34-kilometrowego odcinka pomiędzy Tarnowem a Dębicą.

Reklama
Reklama

W przyszłym roku – ale przed majem – zostanie oddane 3,6 kilometra obwodnicy Leżajska.

– W całym 2014 roku zostanie oddanych do ruchu 337 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad – zapowiada rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki.

W ubiegłym roku drogowcy zakończyli budowę 367 kilometrów szybkich tras. W ubiegłym roku wydłużyła się mocno autostrada A4 na Podkarpaciu. Samochody wpuszczono na 17,5-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłem Pawłosiów a węzłem Przemyśl i blisko 33-kilometrowy odcinek od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachód. Do ruchu włączono także 8 kilometrów pomiędzy Pawłosiowem a Jarosławiem.

W drugiej połowie ub.r. na drodze ekspresowej S7 otwarto prawie 23-kilometrowy fragment Kielce – Chęciny, na S17 – przeszło 18-kilometrowy kawałek w rejonie Kurowa oraz 16-kilometrowy pod Lublinem. Droga ekspresowa S3 wydłużyła się o 43 kilometry, a S2 – o 20 kilometrów – chodzi o część południowej obwodnicy Warszawy od węzła Konotopa do węzła Puławska, wraz z łącznikiem do węzłów Okęcie i  Marynarska.

W drugiej połowie grudnia do ruchu został dopuszczony odcinek S8 Salomea – Opacz, który połączył obwodnicę ?z układem miejskim, czyli z al. Jerozolimskimi oraz oddaną kierowcom  ul. Nowolazurową.

Szybciej pod Warszawą

Pozwala to na szybki wyjazd z centrum Warszawy oraz Ursusa i Włoch w kierunku Łodzi i  Poznania. Ekspresówka S8 wydłużyła się o 8,5 kilometra na odcinku pomiędzy Radziejowicami a granicą województwa mazowieckiego oraz o 45 kilometrów na trasie Syców –Kępno – Wieruszów.

Reklama
Reklama

Na rok 2015 GDDKiA zapowiada teraz otwarcie 71 km ekspresówek i autostrad.

Polskie firmy z większymi ambicjami

Nowe drogi chce budować coraz więcej firm. Rośnie więc liczba ofert składanych w przetargach GDDKiA. W ubiegłym roku podskoczyła w porównaniu z poprzednim o połowę, mocno przekraczając setkę – średnio 19 wniosków na przetarg. W 2012 r. na jedno postępowanie przypadało średnio 12 firm lub konsorcjów, w 2011 – osiem, w 2007 – zaledwie pięć. Wśród walczących o kontrakty na budowę przybywa także firm polskich. Wiele z nich wcześniej startowało jako podwykonawcy, teraz starają się już o status partnera w konsorcjum.

Od tegorocznej majówki w ciągu najbliższych 12 miesięcy drogowcy planują oddanie do ruchu prawie 310 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku ma być uruchomiony 7,5-kilometrowy fragment autostrady A1 przed granicą z Czechami. Jest opóźniony o ponad cztery lata z powodu wiaduktu w Mszanie, z budową którego nie mogła sobie poradzić austriacka spółka Alpine Bau – w rezultacie inwestycję kończy firma Intercor z Zawiercia. Samochody mają tamtędy pojechać przed wakacjami.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Biznes
Cenny ręcznik z Wimbledonu. Iga Świątek rozsławiła nie tylko kluski z truskawkami
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama