Najszybciej rośnie ekspresówka S8

W 2014 roku przybędzie 337 km ?szybkich tras. Plany na rok 2015 to na razie tylko 71 km.

Publikacja: 06.05.2014 17:53

Najszybciej rośnie ekspresówka S8

Foto: Bloomberg

Od tegorocznej majówki w ciągu najbliższych 12 miesięcy drogowcy planują oddanie do ruchu prawie 310 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku ma być uruchomiony 7,5-kilometrowy fragment autostrady A1 przed granicą z Czechami. Jest opóźniony o ponad cztery lata z powodu wiaduktu w Mszanie, z budową którego nie mogła sobie poradzić austriacka spółka Alpine Bau – w rezultacie inwestycję kończy firma Intercor z Zawiercia. Samochody mają tamtędy pojechać przed wakacjami.

Do końca czerwca będzie otwarty prawie 42-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Międzyrzeczem, wraz z obwodnicą Skwierzyny w ciągu drogi krajowej 24. Do tego dojdzie prawie 8 kilometrów ekspresówki S8 od węzła Łask do węzła Róża w województwie łódzkim.

Ta ostatnia trasa będzie się wydłużać w drugiej połowie roku. Otwarty zostanie wtedy ponad 33-kilometrowy fragment pomiędzy Łaskiem a Sieradzem, a także prawie 20 kilometrów trasy od Sieradza do Złoczewa. W planach jest także oddanie kierowcom 19 kilometrów odcinka Złoczew – Walichnowy.

Więcej obwodnic

Droga ekspresowa S3 ma się wydłużyć o 18,5 kilometra. Przed końcem roku gotowy będzie odcinek Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz.

Na drodze ekspresowej S17 zakończy się budowa ekspresowej obwodnicy Lublina, natomiast na S11 – części zachodniej obwodnicy Poznania. Obwodnice zyskają także Hrubieszów (9 kilometrów) oraz Augustów (34 kilometry). Na autostradzie A6 zakończy się budowa węzła Tczewska, na A4 – 34-kilometrowego odcinka pomiędzy Tarnowem a Dębicą.

W przyszłym roku – ale przed majem – zostanie oddane 3,6 kilometra obwodnicy Leżajska.

– W całym 2014 roku zostanie oddanych do ruchu 337 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad – zapowiada rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki.

W ubiegłym roku drogowcy zakończyli budowę 367 kilometrów szybkich tras. W ubiegłym roku wydłużyła się mocno autostrada A4 na Podkarpaciu. Samochody wpuszczono na 17,5-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłem Pawłosiów a węzłem Przemyśl i blisko 33-kilometrowy odcinek od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachód. Do ruchu włączono także 8 kilometrów pomiędzy Pawłosiowem a Jarosławiem.

W drugiej połowie ub.r. na drodze ekspresowej S7 otwarto prawie 23-kilometrowy fragment Kielce – Chęciny, na S17 – przeszło 18-kilometrowy kawałek w rejonie Kurowa oraz 16-kilometrowy pod Lublinem. Droga ekspresowa S3 wydłużyła się o 43 kilometry, a S2 – o 20 kilometrów – chodzi o część południowej obwodnicy Warszawy od węzła Konotopa do węzła Puławska, wraz z łącznikiem do węzłów Okęcie i  Marynarska.

W drugiej połowie grudnia do ruchu został dopuszczony odcinek S8 Salomea – Opacz, który połączył obwodnicę ?z układem miejskim, czyli z al. Jerozolimskimi oraz oddaną kierowcom  ul. Nowolazurową.

Szybciej pod Warszawą

Pozwala to na szybki wyjazd z centrum Warszawy oraz Ursusa i Włoch w kierunku Łodzi i  Poznania. Ekspresówka S8 wydłużyła się o 8,5 kilometra na odcinku pomiędzy Radziejowicami a granicą województwa mazowieckiego oraz o 45 kilometrów na trasie Syców –Kępno – Wieruszów.

Na rok 2015 GDDKiA zapowiada teraz otwarcie 71 km ekspresówek i autostrad.

Polskie firmy z większymi ambicjami

Nowe drogi chce budować coraz więcej firm. Rośnie więc liczba ofert składanych w przetargach GDDKiA. W ubiegłym roku podskoczyła w porównaniu z poprzednim o połowę, mocno przekraczając setkę – średnio 19 wniosków na przetarg. W 2012 r. na jedno postępowanie przypadało średnio 12 firm lub konsorcjów, w 2011 – osiem, w 2007 – zaledwie pięć. Wśród walczących o kontrakty na budowę przybywa także firm polskich. Wiele z nich wcześniej startowało jako podwykonawcy, teraz starają się już o status partnera w konsorcjum.

Od tegorocznej majówki w ciągu najbliższych 12 miesięcy drogowcy planują oddanie do ruchu prawie 310 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku ma być uruchomiony 7,5-kilometrowy fragment autostrady A1 przed granicą z Czechami. Jest opóźniony o ponad cztery lata z powodu wiaduktu w Mszanie, z budową którego nie mogła sobie poradzić austriacka spółka Alpine Bau – w rezultacie inwestycję kończy firma Intercor z Zawiercia. Samochody mają tamtędy pojechać przed wakacjami.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?