Jak wynika z raportu opracowanego przez Deloitte oraz DNB Bank Polska firmy handlowe – hurtowe i detaliczne – wytwarzają 17 proc. polskiego PKB, a sektory powiązane z branżą (produkcja czy logistyka) dodatkowe 12 proc.
– Dzięki temu branża jest dla polskiej gospodarki ważniejsza niż przemysł – mówi Rafał Antczak z Deloitte.
Autorzy raportu podają, że w ciągu ostatnich 10 lat liczba sklepów w Polsce spadła 21 proc. do 360 tys. Jednocześnie przybywa największych placówek, które odpowiadają już za ok. 50 proc. udziału w powierzchni handlowej w Polsce.
- Dalszy rozwój sieci handlowych będzie się odbywał raczej poprzez konsolidacje i przejęcia, niż znaczące zmiany w strukturze handlu detalicznego, choć nie można wykluczyć wchodzenia na polski rynek specjalistycznych sieci handlowych – mówi Artur Tomaszewski, prezes DNB Bank Polska.
Innym ważnym segmentem rynku jest e-handel, który obecnie według raportu odpowiada za ok. 3 proc. sprzedaży detalicznej. – Sprzedaż w tym kanale rośnie o ponad 20 proc. rocznie – dodaje Artur Tomaszewski.