Pięćdziesiąt dobrze rokujących wynalazków wesprze Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w ramach pilotażowego programu GoGlobal.
Realizowany od października 2012 r. program pomaga w przygotowaniu planów ekspansji zagranicznej dla polskich przedsiębiorców mikro-, małych i średnich, którzy działają w sektorze badawczo-rozwojowym. Właśnie wybrano kolejne wynalazki.
Jak w kinie
Wśród obiecujących produktów są m.in. ekrany mgłowe spółki ION Concept. Firma posiada opatentowaną technologię wytwarzania strugi pary wodnej na dużych powierzchniach, na których można wyświetlać obraz – jak w kinie. Przez półprzezroczysty ekran wyświetlający obrazy w powietrzu można np. przełożyć rękę lub przejść. – Takie ekrany mogą wisieć w alejkach centrów handlowych, wyświetlając reklamy albo przysłaniać w supermarketach półki z reklamowanymi produktami, po które można po prostu sięgnąć – tłumaczy Marcin Panek z ION Concept. Firma chce wejść ze swoim produktem na rynek w USA. Jego możliwości mogły podziwiać ostatnio dzieci w warszawskim centrum Arkadia, gdzie zainstalowano ekran wyświetlający rafę koralową i egzotyczne ryby uciekające przed maluchami.
Ten produkt dopiero ma szansę stać się przebojem, ale inne wsparte w GoGlobal już odniosły sukcesy, co pokazuje, że nawet niewielkie, ale dobrze ulokowane pieniądze wystarczą do wypłynięcia na światowe rynki (budżet Go Global to tylko 10 mln zł).
Książka z głośnika
Przykładem firmy wspartej dotacją (200 tys. zł) w pierwszej edycji programu jest spółka Audioteka. Oferuje ona użytkownikom dostęp do audiobooków poprzez aplikacje mobilne na smartfony, tablety, ale także w systemach audio samochodów. Lider rynku audiobooków w Polsce i w Czechach działa już w 23 krajach, m.in. w Meksyku i Chile. I zamierza wejść do kolejnych (Turcja, Brazylia i Holandia). – Pieniądze z GoGlobal w całości wykorzystaliśmy na marketing i promocję eksportową naszej aplikacji samochodowej w takich krajach jak Niemcy, Szwecja i Francja – mówi „Rz" Marcin Beme, założyciel firmy.