Firmy przewożą coraz więcej kontenerów

Wzrost gospodarczy i więcej przeładunków w bałtyckich portach powoduje, że w tym roku rynek przewozów intermodalnych w Polsce znowu mocno wzrośnie.

Publikacja: 06.06.2014 13:18

Firmy przewożą coraz więcej kontenerów

Foto: Bloomberg

Przewóz z wykorzystaniem więcej niż jednego środka transportu realizowany zazwyczaj kontenerami, czyli przewozy intermodalne, ma się w Polsce coraz lepiej. Jednym z motorów napędzających ten rynek są przeładunki w polskich portach. Tylko w ubiegłym roku liczba przeładowanych kontenerów wzrosła tam aż o 19 proc. W tym roku może być jeszcze lepiej.

– W pierwszym kwartale 2014 roku w polskich portach przeładowano już ponad 530 tys. TEU (kontenerów o długości 20 stóp), a pamiętajmy, że szczyt sezonu ma miejsce dopiero w drugiej połowie roku. Zgodnie z naszymi szacunkami wzrost obrotu kontenerowego w portach w tym roku utrzyma wysoką dynamikę z poprzednich lat i powinien wynieść nie mniej niż 25 proc. – twierdzi Lidia Dziewierska, prezes Loconi Intermodal. Dodaje, że ilościowo to będzie około 400 tys. kontenerów więcej, które trzeba będzie wywieźć z portu lub do niego przywieźć. W efekcie cały rynek intermodalny może wzrosnąć o minimum 10 proc.

Podobnie uważają inni uczestnicy rynku. Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal, ocenia, że zwyżka będzie kilkunastoprocentowa. Za takimi zmianami przemawia dobra kondycja naszej gospodarki, ale nie tylko.

– W branży kontenerowej do stałych przyrostów trzeba się po prostu przyzwyczaić. Jesteśmy w erze globalnej konteneryzacji – praktycznie wszystko wozi się po świecie w uniwersalnych „pudełkach" i to się nie zmieni – twierdzi Stefański. Dodaje, że duży wpływ na to, o ile konkretnie wzrosną przewozy, będzie miał stan naszej infrastruktury.

Maciej Bachman, prezes Pekaesu, szacuje, że liczba przetransportowanych w kraju kontenerów wzrośnie o około 15 proc. Sama spółka planuje w tym segmencie rynku jeszcze większe zwyżki, bo sięgające 30–35 proc.

W osiągnięciu tego celu mają pomóc przejęte pod koniec ubiegłego roku dwie firmy. Chodzi o Spedcont, specjalizujący się w przewozie kontenerów i posiadający terminale przeładunkowe w Łodzi, Poznaniu, Sosnowcu i Warszawie, oraz Chemikals, który jest m.in. właścicielem kolejowego terminalu przeładunkowego na granicy Polski z obwodem kaliningradzkim.

Mniejsze oczekiwania wobec rynku zdaje się mieć PKP Cargo, drugi w UE kolejowy przewoźnik towarów. Spółka zwraca m.in. uwagę na istniejące ograniczenia. – To przede wszystkim ogromna skala inwestycji na liniach kolejowych – modernizacje, które mają przynieść wzrost prędkości handlowej, są powodem wielu wyłączeń na torach w tym roku. W efekcie pociągi jeżdżą wolniej i trudno kolei konkurować z transportem drogowym – twierdzi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo. Jego zdaniem dopóki główne szlaki kolejowe nie będą zmodernizowane, ciężko oczekiwać dynamicznych zwyżek na tym rynku. O liczbie przewiezionych kontenerów zdecydują też stawki dostępu do torów, zwłaszcza utrzymanie preferencji dla przewozów intermodalnych.

Przewóz z wykorzystaniem więcej niż jednego środka transportu realizowany zazwyczaj kontenerami, czyli przewozy intermodalne, ma się w Polsce coraz lepiej. Jednym z motorów napędzających ten rynek są przeładunki w polskich portach. Tylko w ubiegłym roku liczba przeładowanych kontenerów wzrosła tam aż o 19 proc. W tym roku może być jeszcze lepiej.

– W pierwszym kwartale 2014 roku w polskich portach przeładowano już ponad 530 tys. TEU (kontenerów o długości 20 stóp), a pamiętajmy, że szczyt sezonu ma miejsce dopiero w drugiej połowie roku. Zgodnie z naszymi szacunkami wzrost obrotu kontenerowego w portach w tym roku utrzyma wysoką dynamikę z poprzednich lat i powinien wynieść nie mniej niż 25 proc. – twierdzi Lidia Dziewierska, prezes Loconi Intermodal. Dodaje, że ilościowo to będzie około 400 tys. kontenerów więcej, które trzeba będzie wywieźć z portu lub do niego przywieźć. W efekcie cały rynek intermodalny może wzrosnąć o minimum 10 proc.

Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie