Reklama
Rozwiń
Reklama

Siemens może sprzedać udziały w spółce BSH

Niemiecki koncern rozgląda się za chętnym na swoje 50 proc. akcji spółki BSH. To lider rynku AGD w Europie i trzeci gracz na świecie.

Publikacja: 09.06.2014 08:57

– Siemens porządkuje aktywa i uznał produkcję AGD za nie dość perspektywiczną. Dlatego wynajął już banki inwestycyjne, które mają przeprowadzić transakcję sprzedaży udziałów w BSH – twierdzi nasze źródło z Niemiec.

Spółka powstała w 1967 roku jako joint venture dwóch potentatów przemysłowych: Robert Bosch GmbH i Siemens AG mają po 50 proc. akcji. Wartość pakietu Siemensa szacowana jest nawet na 5 mld euro.

Koncern nie potwierdza informacji. – Ostatnio w firmie zostały ogłoszone zmiany struktury i zarządzania dotyczące głównych kierunków biznesowych i być może spowodowały również wzmożone zainteresowanie przyszłością Siemensa. Zmiany te nie dotyczą BSH i statusu Siemensa jako jej udziałowca – mówi Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, dyrektor ds. public relations Siemensa w Polsce.

BSH jest trzecim producentem sprzętu AGD na świecie i liderem rynku europejskiego – w ujęciu wartościowym. Poza flagowymi markami Bosch i Siemens operuje jeszcze pod  12 innymi nazwami, m.in. Zelmer, który został przejęty przez BSH w 2013 r.

Firma ma 40 fabryk, zarządza ponad 80 spółkami i jest obecna w 47 krajach. Wymaga także ciągłych inwestycji – w 2013 r. ponad 3 proc. przychodów trafiło na sektor badań i rozwoju. Wymusza to konkurencja na rynku, na który systematycznie muszą trafiać coraz bardziej technologicznie zaawansowane modele, jednocześnie zużywające coraz mniej wody czy energii, przy wysokim standardzie designu.

Reklama
Reklama

Siemens najwidoczniej uznał, że sektor nie ma już takich perspektyw. Istniejący od 1847 roku koncern działa w branżach energetycznej, elektrotechnicznej i telekomunikacyjnej. W 2013 r. zatrudniał 362 tys. osób, w tym ok. 120 tys. w niemieckich zakładach. W roku fiskalnym 2013 (zakończonym 30 września) przychody z kontynuowanych operacji wyniosły 75,9 mld euro, natomiast zysk 4,2 mld euro.

Jak podała firma w komunikacie do raportu, to efekt głównie sprzedaży kolei oraz turbin wiatrowych. Generalnie spółka poświęcała BSH mało uwagi – na spotkaniach z inwestorami o sektorze AGD mówiło się mało albo wręcz wcale. Uwaga skupia się tam, gdzie są pieniądze, czyli w przemyśle ciężkim i infrastrukturze.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama