Michael Macht odchodzi w trybie natychmiastowym po niemal 4 latach pracy na tym stanowisku. W październiku 2010 przyszedł na nie z Porsche. Tymczasowo, do czasu znalezienia następcy, zastąpi go Thomas Ulbrich, szef produkcji samochodów osobowych głównej marki grupy.
„Michael Macht rozwijał dalej system produkcji w Volkswagenie. Dziękujemy mu za jego osiągnięcia" — oświadczył w komunikacie prezes Martin Winterkorn.
Grupa coraz bardziej polega na nowym systemie — modułowej płycie podłogowej MQB — która ma zapewnić duże oszczędności dzięki wykorzystywaniu tych samych podzespołów we wszystkich markach i modelach. Produkcja większej różnorodności modeli okazała się jednak trudniejsza, zwłaszcza w głównym zakładzie w Wolfsburgu, prowadząc do opóźnień w produkcji szlagierowego Golfa i kosztownych godzin nadliczbowych.
VW miał okres bezprecedensowego wzrostu dzięki rosnącej liczbie amatorów we wschodzących rynkach na pojazdy z wyższej półki marki Audi. W 2013 r. grupa zwiększyła sprzedaż o ponad połowę do 9,73 mln samochodów wobec poziomu sprzed kryzysu. Dla 2014 r. założyła ponad 10 mln — o 4 lata wcześniej od planu.
Szybka ekspansja doprowadziła do rozmnożenia się kosztownych modeli, zwłaszcza marki VW. Jej produkcja zwiększyła się o jedną trzecią w ostatnich 3 latach, ale marża zysku nie, bo Golf miał 14 różnych wersji.