Spółki podpisały wart 131,2 mln zł kontrakt na produkcję i co najmniej 12-letnie utrzymanie nowych lokomotyw. Będą one mogły jeździć z prędkością 140 kilometrów na godzinę.
Konkurentem Pesy był Newag, który w drugim już przetargu oferował lokomotywy za nieco ponad 160 mln zł. Pierwszy przetarg, w którym było trzech oferentów, został w połowie ubiegłego roku anulowany. Wtedy Pesa zaproponowała cenę 173 mln zł.
Zakup nowoczesnych lokomotyw spalinowych to ważny element strategii taborowej PKP Intercity. Dzięki niemu przewoźnik będzie miał możliwość uruchomienia połączeń tam, gdzie linie kolejowe nie są zelektryfikowane. To połączenia np. w Bieszczady czy rejon Mazur. Nowe pojazdy poprowadzą pociągi na trasach: Ełk – Korsze, Ełk – Olecko – Suwałki, Rzeszów – Stalowa Wola - Zamość, Rzeszów – Jasło – Zagórz, Krzyż – Gorzów Wielkopolski oraz Piła – Krzyż.
Lokomotywy o mocy 2,4 MW maja spełniać surowe normy bezpieczeństwa i emisji spalin. Termin realizacji zamówienia to październik 2015 r.
W ramach finansowania projektu PKP Intercity pozyskało 70 proc. środków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wsparcie wyniosło 94 mln zł. Premierowy pokaz lokomotywy dla PKP Intercity odbędzie się 24 września na targach InnoTrans w Berlinie – jednym z najważniejszych wydarzeń dla branży transportowej na świecie.