Chodzi o budowę ok. 74 kilometrów dróg na terenie Mazowsza: 18,5 kilometra południowej obwodnicy Warszawy, 21,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 Radziejowice-Paszków, obwodnice Radomia i Góry Kalwarii. W styczniu planowane jest podpisanie umów z wykonawcami.
Stolica czeka
Południowa obwodnica Warszawy to najbardziej skomplikowane i najdroższe przedsięwzięcie: 6,7 miliarda złotych. O kontrakty – trasa podzielona jest na trzy odcinki – walczą 22 firmy i konsorcja. Mogą ubiegać się o budowę tylko jednego odcinka. To na wypadek kłopotów któregoś z wykonawców, który schodząc z budowy, nie zablokuje całej inwestycji.
Obwodnica przejdzie tunelem pod Ursynowem, przetnie Wilanów i nowym mostem przekroczy Wisłę. Tunel zostanie zbudowany metodą odkrywkową – każda z jezdni pobiegnie w osobnym korytarzu. Obie jezdnie mają mieć po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Tunel pobiegnie m.in. pod linią metra. Trasa wejdzie pod ziemię pomiędzy ulicami Indiry Gandhi a Pileckiego, wyjdzie na powierzchnię na skarpie za Nowoursynowską.
Dla Warszawy kluczowa jest także trasa S8 stanowiąca bramę do miasta od strony Katowic. Warta 1,3 mld zł inwestycja obejmuje dwa odcinki: pierwszy rozpoczyna się w Radziejowicach i kończy w Przeszkodzie, drugi biegnie od Przeszkody do Paszkowa. Na trasie będą dwie jezdnie po trzy pasy ruchu na odcinku Nadarzyn-Paszków, od Radziejowic do Nadarzyna powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami. Na prawie 22 kilometrach trasy trzeba będzie wybudować cztery węzły, 12 wiaduktów oraz trzy mosty. Wszystko ma być gotowe w 2018 roku.
Inni też chcą wygody
Na 1,2 mld zł wyceniono obwodnicę Radomia. Dostęp do tej drogi ekspresowej będzie możliwy na czterech węzłach: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe. Wzdłuż trasy powstaną drogi dojazdowe zapewniające płynny ruch lokalny. Budowa ma się zakończyć za cztery lata.