Volkswagen rusza z budową fabryki we Wrześni

Budowa nowej fabryki stała się faktem. Volkswagen otrzymał prawomocne pozwolenie – zakomunikowała spółka Volkswagen Poznań.

Publikacja: 07.10.2014 17:25

Budowa nowej fabryki stała się faktem. Volkswagen otrzymał prawomocne pozwolenie – zakomunikowała sp

Budowa nowej fabryki stała się faktem. Volkswagen otrzymał prawomocne pozwolenie – zakomunikowała spółka Volkswagen Poznań.

Foto: Bloomberg

Klauzulę ostateczności decyzji wydał starosta wrzesiński. - Wydanie pozwolenia to dla nas kolejny krok w realizacji celu, jakim jest powstanie nowej fabryki. W ciągu 1,5 roku musimy uruchomić zakład – zapowiedział prezes Volkswagena Poznań, Jens Ocksen.

Fabryka powstanie na terenie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej. To podstrefa Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park". Teren budowy obejmie obszar 220 ha. W nowej fabryce od 2016 roku produkowana będzie nowa generacja samochodu dostawczego Volkswagen Crafter.

Koncern Volkswagen rozważał kilka lokalizacji na umiejscowienie nowej inwestycji. O wyborze WSSE zadecydowało wiele czynników, w tym grunty położone w odległości zaledwie 4 km od autostrady A2 oraz 60 km od międzynarodowego lotniska Poznań – Ławica. Konkurencyjną lokalizacją był Stargard Szczeciński.

„Polski" Crafter ma być całkowicie nową konstrukcją. Na pewno nie będzie to unowocześniona wersja Craftera, produkowanego obecnie w kooperacji z Daimlerem. Obecny model wykorzystuje bowiem platformę z dostawczego auta Mercedesa – Sprintera. Ale umowa o współpracy kończy się w 2016 roku. Wtedy Volkswagen ma już mieć całkowicie własne auto, z nową platformą.

Budowa nowej fabryki motoryzacyjnej to także szansa dla polskich dostawców. Przedstawiciele Volkswagena kładą duży nacisk na pozyskiwanie lokalnych, polskich dostawców. - Już dziś ok. 40 proc. części bezpośrednio produkcyjnych dostarczanych do poznańskiej fabryki Volkswagena pochodzi od polskich dostawców – dodał Ocksen. Procentowy udział polskich przedsiębiorstw w całości części pośrednio produkcyjnych jest jeszcze większy i wynosi 80 proc. Szacuje się, że produkcja Craftera pociągnie za sobą wzrost zatrudnienia w otoczeniu fabryki – może nawet 2-3 krotny.

Budując fabrykę Craftera w Polsce niemiecki koncern liczy przede wszystkim na kilkakrotnie niższe niż w Niemczech koszty pracy. O inwestycję stara się także Turcja, lecz przewagą Polski jest bliskość rynku i obecna produkcja aut dostawczych. Korzystne są także perspektywy. W ubiegłym roku należąca do koncernu z Wolfsburga marka Volkswagen Samochody Użytkowe sprzedała ponad 550 tys. aut. To minimalnie (o 0,3 proc.) więcej niż rok wcześniej. Co prawda sprzedaż w Europie nieco zmalała (o 3,5 proc.), ale od kilku miesięcy sytuacja na europejskim rynku motoryzacyjnym zaczęła się nieco poprawiać. Także prognozy dla europejskich gospodarek zakładają odbicie w górę. Z raportu KPMG „Global Automotive Retail Market" wynika, że najbliższe lata mają przynieść wzrost światowego rynku samochodów osobowych i dostawczych średnio o 5,1 proc. rocznie, do 118 mln sztuk w 2020 roku. Więc za dwa lata, gdy ruszy produkcja nowego Craftera, popyt na auta dostawcze będzie większy.

Dla Polski budowa fabryki Craftera jest ostatnią szansą na nową dużą montownię samochodów, dającą tysiące miejsc pracy i pobudzającą gospodarkę. Będzie to zresztą prawdopodobnie ostatnia fabryka samochodów, jaka powstanie w Europie na przestrzeni najbliższych kilku lat. W europejskich zakładach produkujących auta, mimo wprowadzonych w ostatnich dwóch latach ograniczeń, jest wciąż znacząca nadprodukcja. Według zajmującej się restrukturyzacją firmy AlixPartners, w ubiegłym roku zaledwie 60 zakładów produkcyjnych wykorzystywało od 70 do 80 proc. mocy wytwórczych, co jest poziomem niezbędnym do utrzymania zyskowności.

Klauzulę ostateczności decyzji wydał starosta wrzesiński. - Wydanie pozwolenia to dla nas kolejny krok w realizacji celu, jakim jest powstanie nowej fabryki. W ciągu 1,5 roku musimy uruchomić zakład – zapowiedział prezes Volkswagena Poznań, Jens Ocksen.

Fabryka powstanie na terenie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej. To podstrefa Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park". Teren budowy obejmie obszar 220 ha. W nowej fabryce od 2016 roku produkowana będzie nowa generacja samochodu dostawczego Volkswagen Crafter.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie