Klauzulę ostateczności decyzji wydał starosta wrzesiński. - Wydanie pozwolenia to dla nas kolejny krok w realizacji celu, jakim jest powstanie nowej fabryki. W ciągu 1,5 roku musimy uruchomić zakład – zapowiedział prezes Volkswagena Poznań, Jens Ocksen.
Fabryka powstanie na terenie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej. To podstrefa Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park". Teren budowy obejmie obszar 220 ha. W nowej fabryce od 2016 roku produkowana będzie nowa generacja samochodu dostawczego Volkswagen Crafter.
Koncern Volkswagen rozważał kilka lokalizacji na umiejscowienie nowej inwestycji. O wyborze WSSE zadecydowało wiele czynników, w tym grunty położone w odległości zaledwie 4 km od autostrady A2 oraz 60 km od międzynarodowego lotniska Poznań – Ławica. Konkurencyjną lokalizacją był Stargard Szczeciński.
„Polski" Crafter ma być całkowicie nową konstrukcją. Na pewno nie będzie to unowocześniona wersja Craftera, produkowanego obecnie w kooperacji z Daimlerem. Obecny model wykorzystuje bowiem platformę z dostawczego auta Mercedesa – Sprintera. Ale umowa o współpracy kończy się w 2016 roku. Wtedy Volkswagen ma już mieć całkowicie własne auto, z nową platformą.
Budowa nowej fabryki motoryzacyjnej to także szansa dla polskich dostawców. Przedstawiciele Volkswagena kładą duży nacisk na pozyskiwanie lokalnych, polskich dostawców. - Już dziś ok. 40 proc. części bezpośrednio produkcyjnych dostarczanych do poznańskiej fabryki Volkswagena pochodzi od polskich dostawców – dodał Ocksen. Procentowy udział polskich przedsiębiorstw w całości części pośrednio produkcyjnych jest jeszcze większy i wynosi 80 proc. Szacuje się, że produkcja Craftera pociągnie za sobą wzrost zatrudnienia w otoczeniu fabryki – może nawet 2-3 krotny.