Sprzedaż pakietu 40 proc. akcji przewoźnika kolejowego, który obsługuje połączenia dużych prędkości pomiędzy Londynem, Paryżem i Brukselą, ma poprawić finanse publiczne. Rząd w Londynie szacuje ich wartość na 20 mld funtów.
Pozostałe udziały należą do SNCF – francuskiego państwowego przewoźnika kolejowego (55 proc.) oraz do belgijskiego przewoźnika SNCB/NMBS (5 proc.).
W pierwszej połowie 2014 Eurostar przewiózł w sumie 5 mln ludzi, w zeszłym roku 10,1 mln pasażerów - to był jak dotąd roczny rekord operatora. W 2012 roku pociągi kursujące tunelem pod kanałem La Manche przewiozły 8,1 mln pasażerów. Od samego początku uruchomienia w 1994 roku Eurostar przewiózł w sumie ponad 145 mln pasażerów. Obroty przewoźnika wzrosły w zeszłym roku o 7 proc. do 857 mln funtów (1,04 mld euro), natomiast zysk o 4 proc. do 54 mln funtów.
Kanclerz George Osborne podkreślił, że rząd jest zdeterminowany uporządkować finanse i zreformować brytyjską ekonomię, a sprzedaż udziałów w Eurostarze ma być jednym z elementów porządkowania. Rząd chce przede wszystkim za pomocą tych pieniędzy "spłacić długi" - podkreślał Osborne.
Londyn planuje sprzedać udziały do 2020 roku. Do końca tego miesiąca wszyscy zainteresowani mają czas na zgłaszanie wstępnych ofert. W pierwszym kwartale 2015 roku ma być skompletowana całą dokumentacja