Reklama

Zdalny dostęp może być narzędziem przewagi konkurencyjnej

Firmy, które korzystają?z rozwiązań cloudowych, zdecydowanie bardziej optymistycznie oceniają ?swoje perspektywy.

Publikacja: 15.10.2014 13:26

Nowoczesne narzędzia informatyczne, co dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, to jedne z kluczowych czynników przekładających się na szybszy rozwój przedsiębiorstw.

Reguła ta dotyczy zarówno dużych korporacji, jak i małych firm, które niestety często zbyt lekko podchodzą do zagadnień związanych z informatyzacją i nie dostrzegają korzyści płynących z tego tytułu.

W Polsce podmioty z sektora MŚP odpowiadają za ok. 50 proc. PKB, choć stanowią aż 99 proc. firm. W Europie, gdzie wskaźnik ten jest porównywalny, MŚP „produkują" aż 60 proc. PKB. Skąd ta różnica? Na Zachodzie firmy z tego segmentu bardziej interesują się nowinkami technologicznymi. W jakie rozwiązania powinny zatem inwestować polskie MŚP, żeby nadrobić dystans?

Microsoft pokusił się o przygotowania rekomendacji dla małych i średnich firm, których zastosowanie powinno przełożyć się pozytywnie na tempo ich wzrostu, konkurencyjność i oczywiście, na wyniki finansowe.

1. Rośnij ?z chmurą

Koncern, opierając się na własnych badaniach, zauważa, że firmy, które korzystają z nowoczesnych, chmurowych rozwiązań, zdecydowanie częściej optymistycznie oceniają swoje perspektywy biznesowe niż podmioty, które korzystają z produktów IT w tradycyjnym modelu. Różnica ta wynosi aż 39 pkt proc., oczywiście na korzyść przedsiębiorstw, które inwestują w cloud computing. Znacznie chętniej firmy obecne w chmurze (różnica sięga 30 pkt proc.) planują wprowadzenie nowego produktu lub usługi. Chcą też wchodzić na nowe rynki lub w nowe sektory (różnica to 41 pkt proc.). Znacznie chętniej planują też ekspansję zagraniczną (49 pkt proc. różnicy).

Reklama
Reklama

2. Pracownicy ?chcą ?być mobilni

Rosnąca popularność urządzeń przenośnych z dostępem do internetu sprawia, że pracownicy nie chcą być już przykuci do biurek, bo uważają, że mogą wykonywać obowiązki z dala od siedziby firmy. Według Microsoftu 66 proc. pracowników MŚP w Europie i aż 72 proc. w Polsce postrzega urządzenia mobilne jako wsparcie w codziennych obowiązkach. Oznacza to, że firmy muszą inwestować w tym obszarze, jeśli chcą właściwie wykorzystać potencjał pracowników.

3. Technologie zwiększają konkurencyjność biznesu.

Polskie przedsiębiorstwa, w ocenie pracowników, w niewystarczającym stopniu dbają o kwestie związane z technologią. Spośród 34 proc. respondentów Microsoftu, którzy są zdania, że ich firma korzysta z przestarzałych rozwiązań IT, większość (63 proc.) wskazuje na komputery mające pięć do dziesięciu lat. Niewiele mniej w tej grupie (59 proc.) nie otrzymuje od firmy służbowego smartfona czy tabletu, 56 proc. korzysta z przestarzałego systemu operacyjnego, a 40 proc. nie ma zdalnego dostępu do firmowych dokumentów.

Brak właściwej infrastruktury IT, o czym często osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji o inwestycjach w tym obszarze zdają się zapominać, oznacza, że firma staje się mniej konkurencyjna. Połowa pracowników (50 proc.) jest bowiem zdania, że nowe technologie pomogłyby ich firmie w zwiększeniu konkurencyjności na rynku (tylko 18 proc. nie zgadza się z tym stwierdzeniem). Wsparcie narzędzi informatycznych w pierwszej kolejności pozwoliłoby poprawić jakość obsługa klienta (43 proc. odpowiedzi), zwiększyć efektywność pracy (38 proc.), poprawić współpracę w zespole czy też zwiększyć satysfakcję klientów (po 36 proc.).

4. Klient jest ?najważniejszy

Nawet najlepszy produkt i usługa mogą okazać się niewystarczające, jeśli klient (partner biznesowy) nie będzie zadowolony z jakości obsługi. Dlatego firmy, decydując się na inwestycje informatyczne, nie mogą zapominać o tym obszarze działalności. Według Microsoftu lepsza obsługa klienta (43 proc. odpowiedzi), jego większa satysfakcja (36 proc.) oraz bliższe relacje z nim (22 proc.) to dla firm z segmentu MSP jedne z kluczowych korzyści płynące z inwestycji w nowe technologie. Polskie przedsiębiorstwa doskonale zdają sobie z tego sprawę. Dlatego, w perspektywie najbliższego roku, aż 79 proc. z nich planuje wykorzystać nowoczesne narzędzia IT do rozwiązywanie problemów w obsłudze klienta.

5. Pion IT nie decyduje, ale wspiera w podejmowaniu decyzji

Problemem polskich firm z segmentu MŚP jest, że w znacznej części z nich (aż 33 proc. badanych) decyzje o inwestycjach w technologię podejmują samodzielnie sami użytkownicy aplikacji, czyli pracownicy nieposiadający kwalifikacji oraz odpowiedzialności za IT. 33 proc. ankietowanych firm MŚP korzysta z kompetencji pracownika lub pracowników działu IT. Około 17 proc. respondentów deklaruje korzystanie z pomocy zewnętrznych specjalistów.

Nowoczesne narzędzia informatyczne, co dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, to jedne z kluczowych czynników przekładających się na szybszy rozwój przedsiębiorstw.

Reguła ta dotyczy zarówno dużych korporacji, jak i małych firm, które niestety często zbyt lekko podchodzą do zagadnień związanych z informatyzacją i nie dostrzegają korzyści płynących z tego tytułu.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Biznes
Kernel zabiera głos w sprawie delistingu. Jak widzi sytuację?
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama