– Sytuacja na rynku dystrybucji żywności pozostaje dość trudna. Wzrost sprzedaży przy deflacji sięgającej 2 proc. jest trudny do osiągnięcia, a koszty rosną, choćby z uwagi na podwyżki płac – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocashu. Uderza to w rentowność branży, ale stwarza też nowe możliwości konsolidacji rynku.
Eurocash zwraca uwagę, że segment małych i średnich sklepów radzi sobie w takich warunkach rynkowych nadzwyczaj dobrze – notując dynamikę sprzedaży porównywalną z dyskontami, które do tej pory rosły znacznie szybciej. – Cały czas tracą jednak hipermarkety i jasno można zauważyć narastający trend odwrotu konsumentów od sklepów wielkopowierzchniowych – mówi Owczarek. Wskazuje np. na Tesco, którego sprzedaż porównywalna w okresie maj-sierpień spadła w Polsce o 2,4 proc.
Mimo trudnej sytuacji rynkowej Eurocash nie zamierza zwalniać tempa. – Rozwój sieci Delikatesy Centrum oraz Eurocash Cash & Carry powinien się utrzymać na dotychczasowym poziomie – deklaruje Owczarek. Dodaje, że na wyniki kolejnych kwartałów będzie wpływać oczekiwana finalizacja połączenia KDWT (spółka zależna Eurocashu) i Kolportera w zakresie dystrybucji artykułów tytoniowych. Dodatkowy wzrost sprzedaży z tego tytułu w 2015 r. powinien znacznie przekroczyć 2 mld zł. Do tego dojdzie konsolidacja wyników sieci Inmedio, która realizuje obroty na poziomie 0,5 mld zł rocznie. Obie te transakcje powinny zostać zrealizowane w IV kwartale tego roku.