Prawdziwym liderem jest jednak francuska grupa DPD. Należące do niej spółki DPD i Siódemka zdobyły po 10 proc. polskiego rynku dostaw dla e-handlu. To oznacza, że z usług kurierskich grupy w 2015 r. korzystał w sumie co piąty Polak robiący zakupy w sieci.

Wśród najczęściej preferowanych przez kupujących firm kurierskich są także UPS (6 proc.), Pocztex (4 proc.), a także GLS (3 proc.) i FedEx (2 proc.).

Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Zostało zrealizowane w kwietniu na grupie 1500 internautów w wieku 15 i więcej lat. Wyniki tegorocznego badania niosą dobre wieści dla całej branży kurierskiej. – Polacy mają olbrzymi dostęp do internetu, często większy niż obywatele takich krajów, jak Niemcy czy Francja, jednak nadal cechuje nas dużo mniejsza ilość przesyłek zamawianych na jednego mieszkańca. Oznacza to, że mamy przed sobą ogromne możliwości rozwoju na polu zakupów internetowych. Co więcej, stajemy się coraz odważniejsi w dokonywaniu zakupów w zagranicznych sklepach internetowych – podkreśla Igor Caban, dyrektor zarządzający DHL Parcel.

Z badania wynika również, iż w porównaniu do kobiet, mężczyźni wyraźnie częściej wybierają dostawę zakupionych towarów kurierem do domu lub miejsca pracy. Kobiety nieznacznie częściej decydują się na wybór bezpośredniej dostawy z wykorzystaniem instytucji poczty. Niezależnie od wieku badanej osoby, bezpośrednia dostawa kurierem lub pocztą pozostają najwyżej oceniane. – Konsumenci coraz wyraźniej łączą zakupy w internecie z wygodą. Całodobowa dostępność, brak konieczności podróżowania od sklepu do sklepu i łatwość porównywania ofert, to wyznaczniki motywujące do robienia zakupów online – podkreśla Robert Sulich, dyrektor ds. marketingu DHL Parcel.

Z badania wynika również, że czynnikami skłaniającymi do dokonywania zakupów on-line jest szeroki asortyment produktów, możliwość szybkiego porównywania cen i wyboru najkorzystniejszych ofert. Osoby kupujące online bardzo często doskonale znają dostępne serwisy e-commerce oraz cechują się bardzo dobrą znajomością marek.