Reklama

Eksperci branży opinie: Bezpieczeństwo energetyczne państwa - nadrzędny cel Grupy PERN

Aby sprostać wyzwaniom jakie niesie ze sobą XXI wiek PERN „Przyjaźń" i cała Grupa PERN stara się systematycznie optymalizować swoje działania, rozwijać wachlarz usług, otwierać się na nowe rynki, zwiększyć swoje zyski i ograniczyć koszty.

Publikacja: 06.10.2015 11:43

Nie ma jednak ważniejszego celu dla naszej organizacji niż bezpieczeństwo energetyczne państwa – mówi Marcin Moskalewicz, Prezes Zarządu PERN „Przyjaźń".

Grupa PERN, której liderem jest PERN „Przyjaźń" S.A. – należy do największych organizacji w Europie Środkowo-Wschodniej zajmujących się logistyką ropy i produktów ropopochodnych. Stosując najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz nowoczesne rozwiązania techniczne zarządza siecią blisko 2,5 tys. km rurociągów, którą transportuje rocznie ok. 40 mln ton ropy naftowej do rafinerii polskich i niemieckich, a także traderów operujących na rynku środkowoeuropejskim. Nadzoruje także ponad 600 km rurociągów produktowych o nominalnej przepustowości ok. 10 mln ton, oraz gdański Naftoport, o potencjale przeładunkowym ponad 43 mln ton surowca z morza.

Od przynajmniej trzech lat plany inwestycyjne w ramach Grupy PERN koncentrują się na gdańskim wybrzeżu Bałtyku. Właśnie tu, na terenie portu gdańskiego powstaje Terminal Naftowy, w pobliskim Naftoporcie zostało wybudowane nowe stanowisko przeładunkowe T1, projektowane są też kolejne pojemności magazynowe, a także analizowane nowe formy aktywności gospodarczej.

Terminal Naftowy – odpowiedź na zmiany rynku ropy

Rewolucja łupkowa w USA otworzyła początek zmian na globalnym rynku węglowodorów. Reindustrializacja Stanów Zjednoczonych, zastosowanie szczelinowania hydraulicznego do skał macierzystych, a przede wszystkim – to co jeszcze 4-5 lat temu było niewyobrażalne – wydobycie ropy z łupków zmieniło już w znacznym stopniu i będzie zmieniać nadal oblicze energetyczne świata. Tania energia za Atlantykiem, powszechna dostępność metanu i węglowodorów lekkich, a w konsekwencji samowystarczalność energetyczna największego do tej pory importera surowca na świecie, wpłynęła nie tylko na radykalny spadek cen ropy naftowej ale także - istotne zmiany kierunków dostaw i wreszcie rosnącą rywalizację na globalnych rynkach.

- Na naszych oczach dochodzi więc do globalnych zmian w kierunkach transportu surowca, rosnącego znaczenia transportu morskiego, a jeśli nałożymy na nie siatkę napięć i konfliktów jakie obserwujemy dziś na świecie ze szczególnym uwzględnieniem naszego regionu, oraz wyraźne dążenie do coraz mocniejszej integracji w ramach Unii Europejskiej, (czego najlepszym przykładem jest projekt Unii Energetycznej, czy raport CEEP) – widzimy kierunek zmian którymi musi podążyć nasza infrastruktura naftowo-paliwowa – mówi Marcin Moskalewicz.

Reklama
Reklama

Szeroki wachlarz usług

Odpowiedzią na te wzywania jest budowa Terminala Naftowego w Gdańsku. Etap I obejmuje realizację sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m3 każdy, (łącznie 375 tys. m. sześc.), oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek, magazynowanie i inne usługi dedykowane ropie naftowej. Duże znaczenie ma usytuowanie Terminala na samym wybrzeżu Bałtyku, w bliskim sąsiedztwie Naftoportu i nowoczesnej rafinerii LOTOS-u. Z drugiej Terminal otworzy nowe możliwości, jak choćby separacja różnych gatunków ropy, czy kumulacja surowca, a także wpięcie tego morskiego hubu we wszelkie możliwe systemy transportu od rurociągów „Przyjaźni", po autocysterny i kolej. W ten sposób zwiększy się znacząco wachlarz usług dla klientów Grupy PERN, wzrośnie elastyczność przeładunków, a także nastąpi dywersyfikacji działalności. Nowe zbiorniki terminala pozwolą na magazynowane wielu różnych gatunków ropy z różnych regionów świata dostarczanych drogą morską w zależności od portfela zamówień odbiorców. Dzięki temu znaczącą zwiększą się zarówno możliwości dostosowania zamawianych dostaw ropy do popytu na produkty rafineryjne jak i wzrośnie elastyczność dostaw. Terminal otworzy też Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników Terminala, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Dużym ułatwieniem będzie już istniejący na terenie Terminala Wolny Obszar Celny.

Aspekt międzynarodowy

Obrady Rady Atlantyckiej i Szczytu Gospodarczego, oraz Raport przygotowany na tą okazję przez Atlantic Council i CEEP wskazują wyraźnie, że wobec zagrożeń ciągłości dostaw surowców energetycznych, a także dążenia do dalszej integracji Europy konieczna staje się budowa interkonektorów wewnątrz Unii Europejskiej. Terminal Naftowy w Gdańsku może stać się pierwszym już rzeczywistym krokiem (w obszarze logistyki ropy naftowej) zmierzającym dokładnie w tym kierunku. Jeśli dodamy, że takie rozwiązanie zwiększyłoby konkurencyjność Europy na globalnym rynku, oraz jest zbieżne z celami gospodarczymi i klimatycznymi Unii w całkiem nieodległej perspektywie gdański Terminal może stać się kluczowym elementem korytarza naftowego Północ-Południe, ciągnącego się od Bałtyku po Morze Śródziemne.

Rozbudowa Naftoportu

Na początku b.r. zostało oddane nowe czwarte stanowisko przeładunkowe w Naftoporcie spółce-córce PERN „Przyjaźń" SA. Oznacza zwiększenie zdolności przeładunkowych Naftoportu w zakresie produktów naftowych, w konsekwencji – zwiększenie zdolności przeładunkowej o 2 mln t produktów rocznie oraz odciążenie stanowisk przeładunkowych „P", „R" i „T" od przeładunku produktów (tym samym zwiększenie ich potencjału przeładunkowego w odniesieniu do ropy naftowej). Zapewnienie też możliwości przeładunków morskich w zakresie produktów dla terminalu magazynowego PERN. Trwają też analizy dotyczące rozbudowy powierzchni magazynowej PERN na pomorzu gdańskim o kolejne 200 tys. m sześc.

PERN "Przyjaźń" S.A.

Partner kongresu Eco Energy Summit

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama