Eksperci branży opinie: Bezpieczeństwo energetyczne państwa - nadrzędny cel Grupy PERN

Aby sprostać wyzwaniom jakie niesie ze sobą XXI wiek PERN „Przyjaźń" i cała Grupa PERN stara się systematycznie optymalizować swoje działania, rozwijać wachlarz usług, otwierać się na nowe rynki, zwiększyć swoje zyski i ograniczyć koszty.

Publikacja: 06.10.2015 11:43

Nie ma jednak ważniejszego celu dla naszej organizacji niż bezpieczeństwo energetyczne państwa – mówi Marcin Moskalewicz, Prezes Zarządu PERN „Przyjaźń".

Grupa PERN, której liderem jest PERN „Przyjaźń" S.A. – należy do największych organizacji w Europie Środkowo-Wschodniej zajmujących się logistyką ropy i produktów ropopochodnych. Stosując najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz nowoczesne rozwiązania techniczne zarządza siecią blisko 2,5 tys. km rurociągów, którą transportuje rocznie ok. 40 mln ton ropy naftowej do rafinerii polskich i niemieckich, a także traderów operujących na rynku środkowoeuropejskim. Nadzoruje także ponad 600 km rurociągów produktowych o nominalnej przepustowości ok. 10 mln ton, oraz gdański Naftoport, o potencjale przeładunkowym ponad 43 mln ton surowca z morza.

Od przynajmniej trzech lat plany inwestycyjne w ramach Grupy PERN koncentrują się na gdańskim wybrzeżu Bałtyku. Właśnie tu, na terenie portu gdańskiego powstaje Terminal Naftowy, w pobliskim Naftoporcie zostało wybudowane nowe stanowisko przeładunkowe T1, projektowane są też kolejne pojemności magazynowe, a także analizowane nowe formy aktywności gospodarczej.

Terminal Naftowy – odpowiedź na zmiany rynku ropy

Rewolucja łupkowa w USA otworzyła początek zmian na globalnym rynku węglowodorów. Reindustrializacja Stanów Zjednoczonych, zastosowanie szczelinowania hydraulicznego do skał macierzystych, a przede wszystkim – to co jeszcze 4-5 lat temu było niewyobrażalne – wydobycie ropy z łupków zmieniło już w znacznym stopniu i będzie zmieniać nadal oblicze energetyczne świata. Tania energia za Atlantykiem, powszechna dostępność metanu i węglowodorów lekkich, a w konsekwencji samowystarczalność energetyczna największego do tej pory importera surowca na świecie, wpłynęła nie tylko na radykalny spadek cen ropy naftowej ale także - istotne zmiany kierunków dostaw i wreszcie rosnącą rywalizację na globalnych rynkach.

- Na naszych oczach dochodzi więc do globalnych zmian w kierunkach transportu surowca, rosnącego znaczenia transportu morskiego, a jeśli nałożymy na nie siatkę napięć i konfliktów jakie obserwujemy dziś na świecie ze szczególnym uwzględnieniem naszego regionu, oraz wyraźne dążenie do coraz mocniejszej integracji w ramach Unii Europejskiej, (czego najlepszym przykładem jest projekt Unii Energetycznej, czy raport CEEP) – widzimy kierunek zmian którymi musi podążyć nasza infrastruktura naftowo-paliwowa – mówi Marcin Moskalewicz.

Szeroki wachlarz usług

Odpowiedzią na te wzywania jest budowa Terminala Naftowego w Gdańsku. Etap I obejmuje realizację sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m3 każdy, (łącznie 375 tys. m. sześc.), oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek, magazynowanie i inne usługi dedykowane ropie naftowej. Duże znaczenie ma usytuowanie Terminala na samym wybrzeżu Bałtyku, w bliskim sąsiedztwie Naftoportu i nowoczesnej rafinerii LOTOS-u. Z drugiej Terminal otworzy nowe możliwości, jak choćby separacja różnych gatunków ropy, czy kumulacja surowca, a także wpięcie tego morskiego hubu we wszelkie możliwe systemy transportu od rurociągów „Przyjaźni", po autocysterny i kolej. W ten sposób zwiększy się znacząco wachlarz usług dla klientów Grupy PERN, wzrośnie elastyczność przeładunków, a także nastąpi dywersyfikacji działalności. Nowe zbiorniki terminala pozwolą na magazynowane wielu różnych gatunków ropy z różnych regionów świata dostarczanych drogą morską w zależności od portfela zamówień odbiorców. Dzięki temu znaczącą zwiększą się zarówno możliwości dostosowania zamawianych dostaw ropy do popytu na produkty rafineryjne jak i wzrośnie elastyczność dostaw. Terminal otworzy też Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników Terminala, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Dużym ułatwieniem będzie już istniejący na terenie Terminala Wolny Obszar Celny.

Aspekt międzynarodowy

Obrady Rady Atlantyckiej i Szczytu Gospodarczego, oraz Raport przygotowany na tą okazję przez Atlantic Council i CEEP wskazują wyraźnie, że wobec zagrożeń ciągłości dostaw surowców energetycznych, a także dążenia do dalszej integracji Europy konieczna staje się budowa interkonektorów wewnątrz Unii Europejskiej. Terminal Naftowy w Gdańsku może stać się pierwszym już rzeczywistym krokiem (w obszarze logistyki ropy naftowej) zmierzającym dokładnie w tym kierunku. Jeśli dodamy, że takie rozwiązanie zwiększyłoby konkurencyjność Europy na globalnym rynku, oraz jest zbieżne z celami gospodarczymi i klimatycznymi Unii w całkiem nieodległej perspektywie gdański Terminal może stać się kluczowym elementem korytarza naftowego Północ-Południe, ciągnącego się od Bałtyku po Morze Śródziemne.

Rozbudowa Naftoportu

Na początku b.r. zostało oddane nowe czwarte stanowisko przeładunkowe w Naftoporcie spółce-córce PERN „Przyjaźń" SA. Oznacza zwiększenie zdolności przeładunkowych Naftoportu w zakresie produktów naftowych, w konsekwencji – zwiększenie zdolności przeładunkowej o 2 mln t produktów rocznie oraz odciążenie stanowisk przeładunkowych „P", „R" i „T" od przeładunku produktów (tym samym zwiększenie ich potencjału przeładunkowego w odniesieniu do ropy naftowej). Zapewnienie też możliwości przeładunków morskich w zakresie produktów dla terminalu magazynowego PERN. Trwają też analizy dotyczące rozbudowy powierzchni magazynowej PERN na pomorzu gdańskim o kolejne 200 tys. m sześc.

PERN "Przyjaźń" S.A.

Partner kongresu Eco Energy Summit

Nie ma jednak ważniejszego celu dla naszej organizacji niż bezpieczeństwo energetyczne państwa – mówi Marcin Moskalewicz, Prezes Zarządu PERN „Przyjaźń".

Grupa PERN, której liderem jest PERN „Przyjaźń" S.A. – należy do największych organizacji w Europie Środkowo-Wschodniej zajmujących się logistyką ropy i produktów ropopochodnych. Stosując najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz nowoczesne rozwiązania techniczne zarządza siecią blisko 2,5 tys. km rurociągów, którą transportuje rocznie ok. 40 mln ton ropy naftowej do rafinerii polskich i niemieckich, a także traderów operujących na rynku środkowoeuropejskim. Nadzoruje także ponad 600 km rurociągów produktowych o nominalnej przepustowości ok. 10 mln ton, oraz gdański Naftoport, o potencjale przeładunkowym ponad 43 mln ton surowca z morza.

Pozostało 86% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Politycy koalicji w specjalnych strefach ekonomicznych. "Posiadają niezbędne kwalifikacje".
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Niemiecka gospodarka słabnie, a Żabka rozgrzewa rynek IPO
Biznes
Na co czeka biznes? Tak ostatnie 12 miesięcy podsumowują przedsiębiorcy
Biznes
Wielton będzie musiał zrewidować swoją strategię