Kosmetyczny potentat Oriflame zamyka fabrykę w Polsce. Cios w polski eksport urody?

Wkrótce Polska może stracić wysoką, piątą pozycję wśród największych eksporterów kosmetyków w Unii Europejskiej. Taki będzie efekt ogłoszonego teraz planu zamknięcia fabryki Oriflame w Ursusie.

Publikacja: 11.01.2025 17:23

Kosmetyczny potentat Oriflame zamyka fabrykę w Polsce

Kosmetyczny potentat Oriflame zamyka fabrykę w Polsce

Foto: Adobe Stock

Polska fabryka w warszawskim Ursusie, określana przez szwedzką firmę kosmetyczną Oriflame jako „unikalne aktywo”, może wkrótce przejść do historii. W swojej wrześniowej prezentacji, dostępnej na stronie internetowej, Oriflame zapowiedziało „strategiczną transformację biznesu”. W ramach tej zmiany, firma ogłosiła zamknięcie polskiego zakładu działającego obecnie pod nazwą Cetes Cosmetics Poland.

Proces likwidacji nie nastąpi od razu – zgodnie z oficjalnym komunikatem Oriflame, produkcja będzie stopniowo wygaszana, a zakład ma zostać zamknięty w ciągu dwóch lat.

Dlaczego Oriflame zamyka fabrykę w Polsce?

Przez najbliższe dwa lata produkcja w warszawskim zakładzie, który działa nieprzerwanie od 32 lat, zostanie przeniesiona do „sieci starannie wybranych, wysokiej klasy partnerów produkcyjnych w Europie”. Oznacza to, że kosmetyki Oriflame będą wytwarzane przez zewnętrznych dostawców świadczących usługi kontraktowe. Istnieje jednak szansa, że część produkcji pozostanie w Polsce – choć już poza strukturami Oriflame.

Czytaj więcej

Szwedzka firma kosmetyczna Oriflame nie zamierza opuszczać Rosji

W swojej wrześniowej prezentacji szwedzka grupa zaznaczyła, że jeszcze do 2020 roku cieszyła się bardzo dobrą kondycją finansową. Niestety, kolejne lata przyniosły negatywne skutki pandemii COVID-19, wzrost inflacji oraz przedłużającą się wojnę na Ukrainie. Te czynniki znacząco wpłynęły na przychody firmy – spadły one z około 1,3 mld euro w latach 2018–2019 do prognozowanych 660 mln euro w 2024 roku.

Anna Malmhake, prezes Oriflame Group, tłumaczy, że zmiany w modelu biznesowym są niezbędne wobec dynamicznych zmian na rynku kosmetycznym. Przyspieszająca ewolucja technologii oraz zmieniające się oczekiwania konsumentów sprawiają, że przeniesienie produkcji do firm partnerskich pozwoli Oriflame szybciej wprowadzać innowacyjne kosmetyki na rynek – i to „po przystępnych cenach”.

Rosnące koszty w Polsce a outsourcing produkcji

Europejscy partnerzy Oriflame, którzy już współpracują z innymi prestiżowymi markami kosmetycznymi, mają zapewnić firmie dostęp do nowocześniejszych rozwiązań technologicznych i produkcyjnych niż te dostępne w warszawskim zakładzie.

Na decyzję o zamknięciu fabryki wpłynęły również rosnące koszty prowadzenia działalności w Polsce – w szczególności koszty pracy oraz energii.

Polska pozostaje ważnym rynkiem dla Oriflame

Mimo planów likwidacji zakładu w Ursusie, Oriflame nie zamierza wycofać się z polskiego rynku. Wręcz przeciwnie – firma planuje intensywną sprzedaż swoich produktów i dalszy rozwój działalności w Polsce.

Oriflame zapowiada również wsparcie dla pracowników fabryki w Ursusie, których dotkną zwolnienia. W komunikacie podkreślono, że pracownicy otrzymają pakiety odpraw przekraczające wymagania prawne, a także inne formy wsparcia.

Fabryka w Ursusie, która rocznie produkowała ponad 100 milionów sztuk kosmetyków (głównie dla Oriflame Cosmetics Global S.A.), zatrudniała około 400 osób. Były to nie tylko osoby pracujące na liniach produkcyjnych, ale także specjaliści z działów technologii, badań i rozwoju (R&D), HR oraz IT.

Polska fabryka w warszawskim Ursusie, określana przez szwedzką firmę kosmetyczną Oriflame jako „unikalne aktywo”, może wkrótce przejść do historii. W swojej wrześniowej prezentacji, dostępnej na stronie internetowej, Oriflame zapowiedziało „strategiczną transformację biznesu”. W ramach tej zmiany, firma ogłosiła zamknięcie polskiego zakładu działającego obecnie pod nazwą Cetes Cosmetics Poland.

Proces likwidacji nie nastąpi od razu – zgodnie z oficjalnym komunikatem Oriflame, produkcja będzie stopniowo wygaszana, a zakład ma zostać zamknięty w ciągu dwóch lat.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Producent gier zaatakowany przez hakerów. Skasowali jego stronę www
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Biznes
Nowa hala na targach w Kielcach
Biznes
Globalny kryzys optymizmu groźny dla firm i gospodarki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chiny mogą skorzystać na ograniczeniach eksportu chipów
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Materiał Partnera
Przejście na rolnictwo regeneratywne to nie rewolucja
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej