Reklama

Disney ratuje niemiecką stocznię. Najpoważniejszy kryzys od 200 lat

Niemiecka stocznia Meyer Werft przeżywa najpoważniejszy kryzys w swojej ponad 200-letniej historii. Aby sfinansować nowe statki, do końca 2027 roku musi zebrać ponad 2,7 miliarda euro. Duże zamówienie od Disneya daje firmie nadzieję na przetrwanie.

Publikacja: 12.08.2024 23:17

Statek wycieczkowy klasy Quantum należący do Royal Caribbean Cruises Ltd., Anthem of the Sea - powst

Statek wycieczkowy klasy Quantum należący do Royal Caribbean Cruises Ltd., Anthem of the Sea - powstał w niemieckiej Meyer Werft

Foto: Bloomberg

Znajdująca się w trudnej sytuacji finansowej stocznia Meyer Werft otrzymała nowe, duże zamówienie: ma zbudować cztery statki wycieczkowe dla Disney Cruise Line do 2031 roku. Jest to największe zamówienie w historii Meyer Werft.

Czytaj więcej

Rejsy statkami wycieczkowymi już nie tak ekologiczne. Armatorzy cofają obietnice

Dostawy czterech statków mają nastąpić w latach 2027–2031. Obecnie opracowywane są szczegóły dotyczące projektu, nazw i tras.

Właściciel stoczni Bernard Meyer podpisał umowę z Disneyem w zeszłym tygodniu. „Te nowe zamówienia to kolejny mocny i pozytywny sygnał dla rady zakładowej i wszystkich współpracowników dotyczący przyszłości miejsc pracy w Papenburgu” – powiedział przewodniczący rady zakładowej Andreas Hensen. Na początku sierpnia najnowszy statek wycieczkowy na oczach setek widzów opuścił halę konstrukcyjną w Meyer Werft. Według informacji stoczni, „Disney Treasure” oferuje 1250 kabin pasażerskich. Statek napędzany jest skroplonym gazem ziemnym.

Niemiecka stocznia Meyer Werft wpadła kłopoty finansowe

Meyer Werft znajduje się w najpoważniejszym kryzysie w swojej ponad 200-letniej historii i do końca 2027 r. musi zebrać ponad 2,7 miliarda euro na sfinansowanie budowy nowych statków. Część kontraktów na statki wycieczkowe została zawarta przed pandemią koronawirusa i nie przewiduje żadnej korekty drastycznie rosnących od tego czasu cen energii i surowców.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Pierwszy czysty statek wycieczkowy. Norweska firma zapowiada rewolucję na morzu

Stocznia otrzymuje w momencie dostawy około 80 procent ceny zakupu, więc musi tymczasowo finansować budowę kredytami. Na początku lipca zarząd uzgodnił koncepcję restrukturyzacji z radą zakładową i IG Metall. Zlikwidowanych ma zostać 340 z ponad 3000 stanowisk pracy. Ponadto ma zostać utworzona rada nadzorcza i grupowa rada zakładowa, a siedziba spółki ma zostać przeniesiona z Luksemburga do Niemiec. Dyskutowana jest także pomoc ze strony rządu federalnego i kraju związkowego Dolna Saksonia.

Stocznia została założona 28 stycznia 1795 roku przez Willma Rolfa Meyera, którego potomkowie prowadzą obecnie firmę w siódmym pokoleniu, jako stocznię budującą drewniane statki nad głównym kanałem w Papenburgu. Stocznia zatrudnia około 2600 pracowników.

Biznes
PFR pokazał strategię na kolejne 5 lat. Zakłada solidny wzrost wartości aktywów
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 „Rzeczpospolitej”
Biznes
Polski atom zatwierdzony, finanse pod presją i chipy Nvidii dla Chin
Biznes
KGHM stawia na innowacje
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Potrzebujemy inwestycji i stabilności, a nie populizmu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama