Disney ratuje niemiecką stocznię. Najpoważniejszy kryzys od 200 lat

Niemiecka stocznia Meyer Werft przeżywa najpoważniejszy kryzys w swojej ponad 200-letniej historii. Aby sfinansować nowe statki, do końca 2027 roku musi zebrać ponad 2,7 miliarda euro. Duże zamówienie od Disneya daje firmie nadzieję na przetrwanie.

Publikacja: 12.08.2024 23:17

Statek wycieczkowy klasy Quantum należący do Royal Caribbean Cruises Ltd., Anthem of the Sea - powst

Statek wycieczkowy klasy Quantum należący do Royal Caribbean Cruises Ltd., Anthem of the Sea - powstał w niemieckiej Meyer Werft

Foto: Bloomberg

Znajdująca się w trudnej sytuacji finansowej stocznia Meyer Werft otrzymała nowe, duże zamówienie: ma zbudować cztery statki wycieczkowe dla Disney Cruise Line do 2031 roku. Jest to największe zamówienie w historii Meyer Werft.

Czytaj więcej

Rejsy statkami wycieczkowymi już nie tak ekologiczne. Armatorzy cofają obietnice

Dostawy czterech statków mają nastąpić w latach 2027–2031. Obecnie opracowywane są szczegóły dotyczące projektu, nazw i tras.

Właściciel stoczni Bernard Meyer podpisał umowę z Disneyem w zeszłym tygodniu. „Te nowe zamówienia to kolejny mocny i pozytywny sygnał dla rady zakładowej i wszystkich współpracowników dotyczący przyszłości miejsc pracy w Papenburgu” – powiedział przewodniczący rady zakładowej Andreas Hensen. Na początku sierpnia najnowszy statek wycieczkowy na oczach setek widzów opuścił halę konstrukcyjną w Meyer Werft. Według informacji stoczni, „Disney Treasure” oferuje 1250 kabin pasażerskich. Statek napędzany jest skroplonym gazem ziemnym.

Niemiecka stocznia Meyer Werft wpadła kłopoty finansowe

Meyer Werft znajduje się w najpoważniejszym kryzysie w swojej ponad 200-letniej historii i do końca 2027 r. musi zebrać ponad 2,7 miliarda euro na sfinansowanie budowy nowych statków. Część kontraktów na statki wycieczkowe została zawarta przed pandemią koronawirusa i nie przewiduje żadnej korekty drastycznie rosnących od tego czasu cen energii i surowców.

Czytaj więcej

Pierwszy czysty statek wycieczkowy. Norweska firma zapowiada rewolucję na morzu

Stocznia otrzymuje w momencie dostawy około 80 procent ceny zakupu, więc musi tymczasowo finansować budowę kredytami. Na początku lipca zarząd uzgodnił koncepcję restrukturyzacji z radą zakładową i IG Metall. Zlikwidowanych ma zostać 340 z ponad 3000 stanowisk pracy. Ponadto ma zostać utworzona rada nadzorcza i grupowa rada zakładowa, a siedziba spółki ma zostać przeniesiona z Luksemburga do Niemiec. Dyskutowana jest także pomoc ze strony rządu federalnego i kraju związkowego Dolna Saksonia.

Stocznia została założona 28 stycznia 1795 roku przez Willma Rolfa Meyera, którego potomkowie prowadzą obecnie firmę w siódmym pokoleniu, jako stocznię budującą drewniane statki nad głównym kanałem w Papenburgu. Stocznia zatrudnia około 2600 pracowników.

Znajdująca się w trudnej sytuacji finansowej stocznia Meyer Werft otrzymała nowe, duże zamówienie: ma zbudować cztery statki wycieczkowe dla Disney Cruise Line do 2031 roku. Jest to największe zamówienie w historii Meyer Werft.

Dostawy czterech statków mają nastąpić w latach 2027–2031. Obecnie opracowywane są szczegóły dotyczące projektu, nazw i tras.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Gawkowski: Komisja Europejska dała zielone światło na pomoc publiczną dla Intela
Biznes
Spółka Polska Amunicja już bez państwowej Agencji. Dlaczego doszło do rozwodu?
Biznes
Jak nie kupiliśmy amunicji u Niemca, czyli… fabryki w Polsce, głupcze
Biznes
Nie za tydzień i nie w Polsce. Kulisy negocjacji zakupu czołgów K2 z Korei
Biznes
Offset to nie są prezenty. Rozbrajamy mity dotyczące kontraktów zbrojeniowych
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne