Reklama

UE chce, by dane napędzały biznes. Ale polskie firmy mają obawy

Ponad połowa rodzimych przedsiębiorstw nie jest dziś w żadnym stopniu przygotowana do wdrożenia rozwiązań wymaganych przez unijny Data Act. Boją się one o ochronę tajemnic handlowych i własności intelektualnej.

Publikacja: 12.07.2024 04:30

UE chce, by dane napędzały biznes. Ale polskie firmy mają obawy

Foto: Fotolia

W przyszłym roku ma zacząć obowiązywać unijne rozporządzenie w sprawie sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania. Tzw. Data Act (DA) to dla firm w cyfrowej erze ważne przepisy, zobowiążą bowiem producentów urządzeń połączonych z siecią i dostawców powiązanych usług do udostępniania użytkownikom danych, jakie generowane są w wyniku korzystania z tych produktów i usług. Użytkownicy mogą następnie przekazywać te dane stronom trzecim, co ma przynosić dodatkowe korzyści. Komisja Europejska szacuje, że przepisy wygenerują do 2028 r. aż 270 mld euro dodatkowego PKB dla państw członkowskich. Problem w tym, że nad Wisłą niewielu przedsiębiorców w ogóle słyszało o DA, a spora część tych, którzy o tym akcie wiedzą, boi się zmian.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes
43 mld euro z UE dla Polski, wyzwanie demograficzne i rozwój energetyki w Afryce
Biznes
Premier Donald Tusk wskazał nowego prezesa UKE. Teraz zagłosuje Sejm
Biznes
Upadek rządu we Francji, drony nad Polską i apel producentów aut elektrycznych
Biznes
Nie ma przedsiębiorczości bez stabilności
Biznes
USA zwiększą presję na Rosję? Koszty braku zaufania i kara UE dla Google
Reklama
Reklama