Z jakich metod pomiaru widowni w internecie korzystamy dziś w Polsce?
Badanie Mediapanel obchodzi w tym roku 20-lecie. Oznacza to, że od dwóch dekad niemal cała branża korzysta z naszych danych. Korzysta, ponieważ jest to standard rynkowy, a media są mierzone według jednej metody i jasnej metodologii. Rzecz jasna jest ona złożona, jednak działamy transparentnie, odpowiadamy na każde pytanie klientów, nie mamy przed nimi żadnych tajemnic.
Oczywiście istnieją inne, alternatywne źródła danych na rynku, jak na przykład narzędzia typu web analytics. Są to jednak rozwiązania do wewnętrznego użytku wydawców, które nie dają informacji na temat całego portfolio internetowego czy konkretnie – konkurencji. Na rynku dostępne są również narzędzia udostępniające szacunkowe dane na temat otoczenia konkurencyjnego, jednak nie mają takiej renomy i tak jawnej metodologii jak badanie Mediapanel.
Powiedziała pani, że metodologia Gemiusa jest złożona. Chcę porozmawiać o tym, co ją czeka, ale najpierw wyjaśnijmy, na czym polega.
Metodologia badania Mediapanel opiera się na trzech filarach. Pierwszy to pomiar user centric, bazujący na panelu, dostarczający informacji o demografii i zachowaniu internautów biorących udział w badaniu. Rekrutacja do panelu opiera się na ankietach internetowych, wyświetlanych na oskryptowanych serwisach. Użytkownicy, którzy je wypełnią, zasilają badanie danymi socjodemograficznymi. Obecnie ten rodzaj panelu (panel cookie) liczy 240 tysięcy identyfikatorów, czyli tzw. ciasteczek z określoną demografią. Oprócz niego mamy do dyspozycji 13 tys. osób, dla których oprócz demografii zbieramy także informacje o ich zachowaniach w sieci. Są to internauci, którzy – po wypełnieniu ankiety – idą z nami o krok dalej i instalują na swoich urządzeniach naszą aplikację pomiarową. Pozwala nam ona monitorować ich aktywność w internecie, ale także aktywność telewizyjną i radiową. W badaniu prezentujemy dane na dużym poziomie ogólności – wiemy, jakie strony panelista przegląda i z jakich aplikacji korzysta, z jakiego urządzenia się łączy. Nie rejestrujemy danych wrażliwych. Z danych o tych 13 tysiącach panelistów jesteśmy w stanie wyestymować wyniki dla serwisów i aplikacji internetowych, których łączny zasięg w populacji Polaków w wieku 7–75 lat wynosi około 91 proc.