Reklama
Rozwiń
Reklama

W 2015 roku branża motoryzacyjnaa wypracowała bardzo dopbry wynik

Rynek samochodów zakończył 2015 rok na sporym plusie. W ciągu minionych dwunastu miesięcy zarejestrowano ponad 408,2 tys. nowych aut osobowych i dostawczych.

Publikacja: 07.01.2016 13:09

W 2015 roku branża motoryzacyjnaa wypracowała bardzo dopbry wynik

Foto: Bloomberg

To o 9,4 proc. więcej niż w roku 2014. W samym grudniu wyniki okazały się jeszcze lepsze. Jak podaje Instytut Samar, liczba rejestracji sięgnęła 43,7 tys. i była o jedną czwarta wyższa niż rok wcześniej oraz o prawie 24 proc. wyższa niż miesiąc wcześniej.

Na rynku samochodów osobowych rejestracje wyniosły 352,5 tys. sztuk, co jest wynikiem lepszym od tego z 2014 roku o 8,1 proc. To prawie 26,4 tys. sprzedanych samochodów więcej. Wzrosty w grudniu były podobne jak w przypadku całego roku: o 25,8 proc. wobec grudnia 2014 oraz o 23,4 proc. wobec listopada 2015.

Część z tych samochodów nie została jednak na polskich drogach. Poziom reeksportu utrzymywał się na stosunkowo wysokim poziomie i według Samaru w grudniu wyniósł ok. 7,6 proc. tj. ok. 3,3 tys. samochodów. W porównaniu z rokiem wcześniejszym reeksport w całym 2015 roku był o 6,8 proc. wyższy.

W całości ubiegłorocznej sprzedaży samochodów osobowych widać zdecydowana dominację firm. Ich udział osiągnął w grudniu poziom 66 proc. Z kolei odsetek klientów indywidualnych wynoszący 34 proc. w rzeczywistości może okazać się jeszcze mniejszy, bo w statystykach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne klasyfikowane są po stronie klienta indywidualnego. W rezultacie faktyczny udział tych ostatnich w ubiegłorocznych zakupach może się wahać nawet w okolicach jednak czwartej.

Zwiększony popyt ze strony firm poprawił sytuację marek premium. W 2015 roku liczba ich rejestracji zwiększyła się o przeszło jedną piątą, podczas gdy rejestracje marek popularnych rosły w tempie 6,7 proc. Udział marek premium w całym rynku samochodów osobowych zwiększył się do 11,1 proc.

Reklama
Reklama

Liderem polskiego rynku pozostaje Skoda, która w 2015 roku zarejestrowała 44,5 tys. samochodów, o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Czeska marka ma 12,6-procentowy udział w rynku. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen z 35,7 tys. rejestracji i 10,1-procentowym udziałem, natomiast na miejscu trzecim jest Toyota z wynikiem minimalnie słabszym i rynkowym udziałem mniejszym o zaledwie dwie setne procenta.

Z pierwszej piętnastki najpopularniejszych marek tylko dwie zanotowały w ubiegłym roku spadki: Dacia oraz Peugeot. Największymi wzrostami może natomiast pochwalić się Mercedes - 24,3 proc., BMW – 23,7 oraz Mazda – 23,6 proc.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama