W 2015 roku branża motoryzacyjnaa wypracowała bardzo dopbry wynik

Rynek samochodów zakończył 2015 rok na sporym plusie. W ciągu minionych dwunastu miesięcy zarejestrowano ponad 408,2 tys. nowych aut osobowych i dostawczych.

Publikacja: 07.01.2016 13:09

W 2015 roku branża motoryzacyjnaa wypracowała bardzo dopbry wynik

Foto: Bloomberg

To o 9,4 proc. więcej niż w roku 2014. W samym grudniu wyniki okazały się jeszcze lepsze. Jak podaje Instytut Samar, liczba rejestracji sięgnęła 43,7 tys. i była o jedną czwarta wyższa niż rok wcześniej oraz o prawie 24 proc. wyższa niż miesiąc wcześniej.

Na rynku samochodów osobowych rejestracje wyniosły 352,5 tys. sztuk, co jest wynikiem lepszym od tego z 2014 roku o 8,1 proc. To prawie 26,4 tys. sprzedanych samochodów więcej. Wzrosty w grudniu były podobne jak w przypadku całego roku: o 25,8 proc. wobec grudnia 2014 oraz o 23,4 proc. wobec listopada 2015.

Część z tych samochodów nie została jednak na polskich drogach. Poziom reeksportu utrzymywał się na stosunkowo wysokim poziomie i według Samaru w grudniu wyniósł ok. 7,6 proc. tj. ok. 3,3 tys. samochodów. W porównaniu z rokiem wcześniejszym reeksport w całym 2015 roku był o 6,8 proc. wyższy.

W całości ubiegłorocznej sprzedaży samochodów osobowych widać zdecydowana dominację firm. Ich udział osiągnął w grudniu poziom 66 proc. Z kolei odsetek klientów indywidualnych wynoszący 34 proc. w rzeczywistości może okazać się jeszcze mniejszy, bo w statystykach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne klasyfikowane są po stronie klienta indywidualnego. W rezultacie faktyczny udział tych ostatnich w ubiegłorocznych zakupach może się wahać nawet w okolicach jednak czwartej.

Zwiększony popyt ze strony firm poprawił sytuację marek premium. W 2015 roku liczba ich rejestracji zwiększyła się o przeszło jedną piątą, podczas gdy rejestracje marek popularnych rosły w tempie 6,7 proc. Udział marek premium w całym rynku samochodów osobowych zwiększył się do 11,1 proc.

Liderem polskiego rynku pozostaje Skoda, która w 2015 roku zarejestrowała 44,5 tys. samochodów, o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Czeska marka ma 12,6-procentowy udział w rynku. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen z 35,7 tys. rejestracji i 10,1-procentowym udziałem, natomiast na miejscu trzecim jest Toyota z wynikiem minimalnie słabszym i rynkowym udziałem mniejszym o zaledwie dwie setne procenta.

Z pierwszej piętnastki najpopularniejszych marek tylko dwie zanotowały w ubiegłym roku spadki: Dacia oraz Peugeot. Największymi wzrostami może natomiast pochwalić się Mercedes - 24,3 proc., BMW – 23,7 oraz Mazda – 23,6 proc.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne