Reklama

Ceny luksusowych zegarków runęły. Bogacze nadal w nie inwestują

Według indeksu cen 50 najpopularniejszych modeli marek zegarków z najwyższej półki na rynku wtórnym od roku widać ciągłe przeceny. Według analityków to i tak najstabilniejsza część rynku towarów luksusowych.

Publikacja: 28.06.2023 18:02

Sklep Rolex w Zurichu w Szwajcarii

Sklep Rolex w Zurichu w Szwajcarii

Foto: Bloomberg

Ceny luksusowych zegarków na rynku wtórnym są najniższe od lat, a marki Rolex, Audemars Piquet, Patek Phillipe, Breitling wciąż są sukcesywnie obniżane - wynika z Indeks Subdial Watch Index. Wskaźnik, który śledzi 50 najczęściej sprzedawanych luksusowych zegarków na rynku używanych. Wskaźnik spadł o 6,9 proc. w ciągu ostatnich 24 miesięcy i 19,2 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jak podaje Bloomberg indeks odpowiada za 20 proc. światowych wydatków w tym sektorze i jest aktualizowany codziennie. Ceny luksusowych zegarków osiągnęły najwyższy poziom w lutym 2022 r.

Czytaj więcej

37 mld złotych wydaliśmy na towary luksusowe, a bogaczy przybywa

Model Royal Oak Jumbo Ultra Thin firmy Audemars Piguet osiągnął najgorsze wyniki w ciągu ostatnich 12 miesięcy, spadając o 34,4 proc. ze 111,7 do 71,7 tys. dol. Modele Patek Phillipe Nautilus są kolejne na liście spadków, a następnie model Rolex Daytona.

Z drugiej strony modele Rolex obejmują również 10 najlepszych modeli pod względem zmian cen, przy czym Rolex Lady-Datejust Steel & Gold jest tylko jednym z trzech zegarków, które zwiększyły wartość w ubiegłym roku o 2,6 proc. do 3,9 tys. dol.

Najdroższym zegarkiem w indeksie jest Patek Phillipe Nautilus Chronograph Rose Gold 5980/1R-001, wyceniony na 204,1 tys. dol. czyli 40 proc. poniżej rekordowego poziomu.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Luksusowy zegarek ostatniego cesarza Chin wystawiony na sprzedaż

Ceny luksusowych zegarków na rynku wtórnym osiągnęły rekordowy poziom w lutym 2022 r., ze względu na wzrost alternatywnych produktów inwestycyjnych, takich jak zegarki i kryptowaluty, dodatkowo w obliczu niskich stóp procentowych. Ale rajd był krótkotrwały, a ceny zegarków i kryptowalut spadały przez cały 2022 r. w związku z globalnym kryzysem kosztów utrzymania i podwyżkami stóp procentowych.

Zdaniem analityków Bain & Company zegarki i biżuteria są liderami na liście najlepiej sprzedających się produktów na rynku dóbr luksusowych. Odnotowały 9-11 proc. wzrost w I kwartale tego roku, a nadzieje na dalsze rynek wiąże ze zwiększeniem ruchu turystycznego i zniesieniem restrykcji pandemicznych w Chinach.

Mimo niepewnego otoczenia ekonomicznego rynek dóbr luksusowych wzrósł w 2022 roku o 19 proc. i osiągnął wartość 345 mld euro. Wzrost w pierwszych miesiącach tego roku związany jest głównie ze stopniowym ograniczaniem tempa inflacji, poprawą nastrojów konsumenckich w Europie, zniesieniem restrykcji covidowych w Chinach, a także rosnącym ruchem turystycznym w regionie Azji Południowo-Wschodniej i Japonii.

Czytaj więcej

Rolex nie nadąża z produkcją zegarków. Zbuduje fabryki tymczasowe

W całym 2023 roku analitycy Bain & Company i mediolańskiej Fondazione Altagamma, monitorującej rynek luksusowej odzieży, biżuterii i kosmetyków, prognozują wzrost sprzedaży o 5-12 proc. do 360-380 mld euro. Analitycy podtrzymali wcześniejszą prognozę wartości rynku na poziomie 530-570 mld euro w 2030 roku, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w ciągu tej dekady.

Reklama
Reklama

– Scenariusze dla rynku w 2023 roku zależą przede wszystkim od rozwoju sytuacji w Chinach – mówi Katarzyna Wal, starszy menadżer w Bain & Company. – Zniesienie obostrzeń covidowych i ograniczeń dla podróżujących będzie miało ogromne znaczenie lokalnie – po długim okresie zakupowej posuchy, mieszkańcy Państwa Środka są gotowi na „luksusową wiosnę” - dodaje.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama