Spóźniony rachunek za telefon. Nawet 14,5 mln zł zaległości

Usługi telekomunikacyjne są powszechne, ale niechętnie za nie płacimy na czas – potwierdzają najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów BIG. Pokazujemy je jako pierwsi. Rekordzista ma wobec telekomów 14,5 mln zł długu.

Publikacja: 08.06.2023 15:05

Konsumenci i firmy zalegają z opłatami za usługi telekomunikacyjne

Konsumenci i firmy zalegają z opłatami za usługi telekomunikacyjne

Foto: Adobe Stock

Zadłużenie konsumentów i firm wobec dostawców usług telekomunikacyjnych przekracza obecnie 1 mld zł – szacuje Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej na podstawie własnych danych. To oznacza poprawę sytuacji wobec stanu z pandemii, czy nawet w porównaniu z 2022 rokiem. Według szefa KRD BIG,  wynika to również z tego, że operatorzy skrupulatniej weryfikują rzetelność przyszłych klientów sprzedając im usługi.

Czytaj więcej

Majówka 2023: uwaga na ceny internetu w komórce za granicą

1,5 mld zł długów w pandemii 

 Zadłużenie wobec operatorów telekomunikacyjnych zmienia się z miesiąca na miesiąc: raz rośnie raz maleje, ale średnia za ostatni rok to 1,25 miliarda złotych. Wyższe było na początku pandemii, kiedy w szczytowym okresie sięgało nawet 1,5 miliarda złotych. Wpływ na ustabilizowanie poziomu zadłużenia ma też bardziej skrupulatna weryfikacja potencjalnych klientów. W zeszłym roku telekomy pobrały od nas 2,5 mln raportów, a pierwszy kwartał tego roku przyniósł już 16-procentowy wzrost zapytań w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku – ocenia Adam Łącki, prezes KRD BIG.  

Ekspert KRD wskazuje również, że rzeczywista wartość długu wobec telekomów jest wyższa.

– To dlatego, że analizujemy wyłącznie zobowiązania wpisane bezpośrednio przez operatorów. Tymczasem część firm telekomunikacyjnych sprzedaje swoje zaległe faktury wtórnym wierzycielom, ze względu na zmiany w polityce zarządzania należnościami. Taki dług znika wówczas z biura informacji gospodarczej jako zobowiązanie wobec operatora, a wraca w postaci wpisu dokonanego przez fundusz sekurytyzacyjny, który zakupił pakiet wierzytelności – wyjaśnia Adam Łącki.

Czytaj więcej

Rachunki za kablówkę i telefon Polacy płacą coraz rzetelniej. Skąd ta zmiana?

Jedna firma i 14,5 mln zł długu 

W rejestrze KRD BIG na liście dłużników znajduje się łącznie około 213 tys. konsumentów i 37 tys. firm. Średnie zadłużenie przedsiębiorstw wobec operatorów jest trzy razy większe niż konsumenta. Średni dług osoby fizycznej to 3 tys. zł, a przedsiębiorstwa blisko 10 tys. zł. Najwyższy należy do firmy z województwa pomorskiego: jest ona winna operatorom 14,5 mln zł – ujawniają przedstawiciele KRD BIG.  

Na 37 tys. dłużnych operatorom firm większość (22 tys.) to jednoosobowe działalności gospodarcze. Zalegają z płatnościami w wysokości 140 mln zł.  Duże przedsiębiorstwa i korporacje to grono 15 tys. Mniejszą grupę stanowią duże przedsiębiorstwa i korporacje – to 15 tys. dłużników z długiem około 241 mln zł.

Najczęściej z płatnościami zalegają firmy handlowe (9 tys.), budowlane (6 tys.) oraz transportowe i magazynowe (4,1 tys.).

Wśród dłużników-konsumentów znaczną przewagę w niepłaceniu rachunków mają mężczyźni - 121 tys. zalega z opłatami. Kobiet w tym zestawieniu jest znacznie mniej, bo 91 tys., ale średnie zadłużenie jest za to bardzo podobne i oscyluje w okolicach 3 tys. zł.

Gdzie są dłużnicy telekomów 

Najliczniejszą grupą zalegających z opłatami u operatorów są osoby w wieku 36-45 lat (57 tys.). Na samym końcu tabeli możemy znaleźć najmłodszych Polaków (18-25), wśród nich tylko 18 tys. ma problem z zapłaceniem rachunku za telefon, telewizję czy Internet.

W innym ujęciu, ze względu na miejsce zamieszkania, największą grupę nierzetelnych dłużników stanowią mieszkańcy mniejszych miast (20-50 tys. mieszkańców). To łącznie 46,4 tysiąca osób z długiem sięgającym 134,5 mln zł.

W rankingu województw na pierwszym miejscu uplasowało się mazowieckie. Tutaj łączne zobowiązania konsumentów i firm wobec operatorów telekomunikacyjnych zsumowały się na kwotę aż 168 mln zł. Zaraz za nim znajduje się śląskie – 135 mln zł, a trzecie miejsce należy do dolnośląskiego – ponad 102 mln zł.

Zadłużenie konsumentów i firm wobec dostawców usług telekomunikacyjnych przekracza obecnie 1 mld zł – szacuje Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej na podstawie własnych danych. To oznacza poprawę sytuacji wobec stanu z pandemii, czy nawet w porównaniu z 2022 rokiem. Według szefa KRD BIG,  wynika to również z tego, że operatorzy skrupulatniej weryfikują rzetelność przyszłych klientów sprzedając im usługi.

1,5 mld zł długów w pandemii 

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji