Spóźniony rachunek za telefon. Nawet 14,5 mln zł zaległości

Usługi telekomunikacyjne są powszechne, ale niechętnie za nie płacimy na czas – potwierdzają najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów BIG. Pokazujemy je jako pierwsi. Rekordzista ma wobec telekomów 14,5 mln zł długu.

Publikacja: 08.06.2023 15:05

Konsumenci i firmy zalegają z opłatami za usługi telekomunikacyjne

Konsumenci i firmy zalegają z opłatami za usługi telekomunikacyjne

Foto: Adobe Stock

Zadłużenie konsumentów i firm wobec dostawców usług telekomunikacyjnych przekracza obecnie 1 mld zł – szacuje Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej na podstawie własnych danych. To oznacza poprawę sytuacji wobec stanu z pandemii, czy nawet w porównaniu z 2022 rokiem. Według szefa KRD BIG,  wynika to również z tego, że operatorzy skrupulatniej weryfikują rzetelność przyszłych klientów sprzedając im usługi.

Czytaj więcej

Majówka 2023: uwaga na ceny internetu w komórce za granicą

1,5 mld zł długów w pandemii 

 Zadłużenie wobec operatorów telekomunikacyjnych zmienia się z miesiąca na miesiąc: raz rośnie raz maleje, ale średnia za ostatni rok to 1,25 miliarda złotych. Wyższe było na początku pandemii, kiedy w szczytowym okresie sięgało nawet 1,5 miliarda złotych. Wpływ na ustabilizowanie poziomu zadłużenia ma też bardziej skrupulatna weryfikacja potencjalnych klientów. W zeszłym roku telekomy pobrały od nas 2,5 mln raportów, a pierwszy kwartał tego roku przyniósł już 16-procentowy wzrost zapytań w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku – ocenia Adam Łącki, prezes KRD BIG.  

Ekspert KRD wskazuje również, że rzeczywista wartość długu wobec telekomów jest wyższa.

– To dlatego, że analizujemy wyłącznie zobowiązania wpisane bezpośrednio przez operatorów. Tymczasem część firm telekomunikacyjnych sprzedaje swoje zaległe faktury wtórnym wierzycielom, ze względu na zmiany w polityce zarządzania należnościami. Taki dług znika wówczas z biura informacji gospodarczej jako zobowiązanie wobec operatora, a wraca w postaci wpisu dokonanego przez fundusz sekurytyzacyjny, który zakupił pakiet wierzytelności – wyjaśnia Adam Łącki.

Czytaj więcej

Rachunki za kablówkę i telefon Polacy płacą coraz rzetelniej. Skąd ta zmiana?

Jedna firma i 14,5 mln zł długu 

W rejestrze KRD BIG na liście dłużników znajduje się łącznie około 213 tys. konsumentów i 37 tys. firm. Średnie zadłużenie przedsiębiorstw wobec operatorów jest trzy razy większe niż konsumenta. Średni dług osoby fizycznej to 3 tys. zł, a przedsiębiorstwa blisko 10 tys. zł. Najwyższy należy do firmy z województwa pomorskiego: jest ona winna operatorom 14,5 mln zł – ujawniają przedstawiciele KRD BIG.  

Na 37 tys. dłużnych operatorom firm większość (22 tys.) to jednoosobowe działalności gospodarcze. Zalegają z płatnościami w wysokości 140 mln zł.  Duże przedsiębiorstwa i korporacje to grono 15 tys. Mniejszą grupę stanowią duże przedsiębiorstwa i korporacje – to 15 tys. dłużników z długiem około 241 mln zł.

Najczęściej z płatnościami zalegają firmy handlowe (9 tys.), budowlane (6 tys.) oraz transportowe i magazynowe (4,1 tys.).

Wśród dłużników-konsumentów znaczną przewagę w niepłaceniu rachunków mają mężczyźni - 121 tys. zalega z opłatami. Kobiet w tym zestawieniu jest znacznie mniej, bo 91 tys., ale średnie zadłużenie jest za to bardzo podobne i oscyluje w okolicach 3 tys. zł.

Gdzie są dłużnicy telekomów 

Najliczniejszą grupą zalegających z opłatami u operatorów są osoby w wieku 36-45 lat (57 tys.). Na samym końcu tabeli możemy znaleźć najmłodszych Polaków (18-25), wśród nich tylko 18 tys. ma problem z zapłaceniem rachunku za telefon, telewizję czy Internet.

W innym ujęciu, ze względu na miejsce zamieszkania, największą grupę nierzetelnych dłużników stanowią mieszkańcy mniejszych miast (20-50 tys. mieszkańców). To łącznie 46,4 tysiąca osób z długiem sięgającym 134,5 mln zł.

W rankingu województw na pierwszym miejscu uplasowało się mazowieckie. Tutaj łączne zobowiązania konsumentów i firm wobec operatorów telekomunikacyjnych zsumowały się na kwotę aż 168 mln zł. Zaraz za nim znajduje się śląskie – 135 mln zł, a trzecie miejsce należy do dolnośląskiego – ponad 102 mln zł.

Zadłużenie konsumentów i firm wobec dostawców usług telekomunikacyjnych przekracza obecnie 1 mld zł – szacuje Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej na podstawie własnych danych. To oznacza poprawę sytuacji wobec stanu z pandemii, czy nawet w porównaniu z 2022 rokiem. Według szefa KRD BIG,  wynika to również z tego, że operatorzy skrupulatniej weryfikują rzetelność przyszłych klientów sprzedając im usługi.

1,5 mld zł długów w pandemii 

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Polak za biedny na elektryczne auto. Staniemy się szrotem Europy?
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Biznes
„Bagno” Shreka w Airbnb. Teraz każdy może być ogrem
Biznes
Prezes Hui pod nadzorem policji. Evergrande może zbankrutować
Biznes
Janusz Filipiak, prezes Comarch w stanie krytycznym w szpitalu
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Biznes
Ukraina kusi zachodnich producentów broni. Mają odbudować przemysł obronny
Biznes
Disney+ jak Netflix kończy z przyzwoleniem na współdzielenie kont