Nieliczne firmy chcą zwiększyć inwestycje

Połowa firm zamierza zainwestować w tym roku takie same pieniądze jak w zeszłym. Tylko co piąta, co dziesiąta – w zależności od branży – ma zamiar zwiększyć inwestycje.

Publikacja: 22.02.2023 16:17

Nieliczne firmy chcą zwiększyć inwestycje

Foto: Bloomberg

Tak wynika z odpowiedzi przedsiębiorców dotyczących inwestycji w tym roku, które zamieścił GUS badając koniunkturę w firmach.

Więcej niż cztery na dziesięć firm zamierza w tym roku zmniejszyć inwestycje w budownictwie i w gastronomii (zakwaterowaniu i turystyce). Zwiększyć ich poziom planuje co piąte przedsiębiorstwo przemysłowe, 17,5 proc. firm transportowych i mniej niż 14 proc. firm: budowlanych, handlowych oraz turystycznych.

Czytaj więcej

Chiński gigant szybkiej mody buduje magazyn w Polsce. Obsłuży większość Europy

GUS zapytał na czym będą polegały inwestycje. Wśród tych, które chcą inwestować większość firm przemysłowych i 40 proc. budowlanych zainwestuje w maszyny, urządzenia techniczne i narzędzia. 45 proc. transportowych kupi lub unowocześni środki transportu.

Pieniądze na szkolenie pracowników chce przeznaczyć co siódma – co ósma firma bez względu na branżę.

Rzadko inwestycje dotyczyć będą badań i rozwoju. Planuje je 16 proc. firm przemysłowych, ale po 3 proc. budowlanych i handlowych oraz 2 proc. – transportowych i turystycznych.

Najpoważniejszą przeszkodą ograniczającą inwestycje jest wysoka inflacja. Wskazało na nią od 70 proc. firm zajmujących się turystyką do 55 proc. przemysłowych. Konsekwencją inflacji są wysokie koszty inwestycji, na które jako na barierę zwróciła uwagę ok. połowa firm.

W porównaniu do odpowiedzi sprzed miesiąca zmniejszył się, zdaniem przedsiębiorców, niekorzystny wpływ niespójnych i niestabilnych przepisów prawnych oraz niepewność sytuacji makroekonomicznej.

Tak wynika z odpowiedzi przedsiębiorców dotyczących inwestycji w tym roku, które zamieścił GUS badając koniunkturę w firmach.

Więcej niż cztery na dziesięć firm zamierza w tym roku zmniejszyć inwestycje w budownictwie i w gastronomii (zakwaterowaniu i turystyce). Zwiększyć ich poziom planuje co piąte przedsiębiorstwo przemysłowe, 17,5 proc. firm transportowych i mniej niż 14 proc. firm: budowlanych, handlowych oraz turystycznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów