Lista, której wersję widział Reuters w New Delhi, jest tymczasowa i nie jest jasne, ile pozycji zostanie ostatecznie wyeksportowanych i w jakiej ilości. Źródło hinduskiego rządu powiedziało, że prośba była niezwykła jeżeli chodzi o zakres dostaw.

Anonimowe źródło branżowe w Moskwie powiedziało agencji, że rosyjskie ministerstwo przemysłu i handlu poprosiło rosyjskie koncerny o dostarczenie list potrzebnych im surowców i sprzętu. Źródło dodało, że potrzebne będą dalsze dyskusje w celu uzgodnienia specyfikacji i ilości. Zasięg poszukiwań potrzebnych towarów nie ogranicza się do Indii.

Rosyjskie prośby zostały złożone na kilka tygodni przed wizytą hinduskiego ministra spraw zagranicznych Subrahmanyama Jaishankara w Moskwie, która odbyła się 7 listopada, podają dwa indyjskie źródła. Nie wiadomo, co New Delhi przekazało Rosji podczas wizyty.

Czytaj więcej

Łukaszenko nakazał gospodarce rosnąć, a krajowi kwitnąć

Rząd premiera Narendry Modiego nie dołączył do państw zachodnich i nie przyjął formalnie sankcji nałożonych na Rosję za napaść zbrojną na Ukrainę. Przeciwnie - wykorzystując sytuację znacznie zwiększył zakupy rosyjskiej ropy.

Podczas wizyty w Moskwie Jaishankar powiedział, że Indie muszą zwiększyć eksport do Rosji, aby zrównoważyć handel dwustronny, który jest teraz na minusie. W wizycie towarzyszyli mu wyżsi urzędnicy odpowiedzialni za rolnictwo, ropę naftową i gaz ziemny, porty i żeglugę, finanse, chemikalia i nawozy oraz handel.

Reuters przypomina, że zachodnie sankcje sparaliżowały dostawy wielu kluczowych produktów w Rosji.

Linie lotnicze „doświadczają dotkliwego niedoboru części, ponieważ prawie wszystkie samoloty są produkcji zagranicznej. Części samochodowe są również poszukiwane; globalni producenci samochodów opuścili rynek. Źródło w rosyjskiej branży sprzedaży samochodów powiedziało, że ministerstwo handlu wysłało listę potrzebnych części samochodowych do odpowiednich ministerstw i agencji państwowych w innych krajach, w tym w Indiach”.

Licząca blisko 14 stron lista pozycji z Rosji obejmuje części do silników samochodowych, takie jak tłoki, pompy oleju czy cewki zapłonowe. Istnieje również zapotrzebowanie na zderzaki, pasy bezpieczeństwa i systemy informacyjno-rozrywkowe.

W przypadku samolotów i śmigłowców Rosja zażądała 41 pozycji, w tym elementów podwozia, układów paliwowych, systemów łączności i systemów przeciwpożarowych, kamizelek ratunkowych i opon lotniczych.

Czytaj więcej

Ukraina potrzebuje coraz większej pomocy Zachodu na odbudowę gospodarki

Na liście znalazły się również surowce do produkcji papieru, toreb papierowych i opakowań konsumenckich oraz materiały i sprzęt do produkcji tekstyliów, w tym przędzy i barwników, zgodnie z dokumentem przejrzanym przez Reuters.

Rosyjscy producenci metali, tacy jak gigant produkcji niklu i palladu Norylski Nikiel, przyznają, że zachodnie sankcje i samo-sankcjonowanie niektórych dostawców utrudniły w 2022 r. rosyjskim koncernom przemysłowym zakup importowanego sprzętu, części zamiennych, materiałów i technologii. Wykaz obejmuje blisko 200 pozycji metalurgicznych.

Rosja przez dziesięciolecia była największym dostawcą sprzętu wojskowego do Indii (w ostatnich latach to się zmienia, coraz więcej broni Indie kupują w USA – red.) i jest czwartym co do wielkości rynkiem dla hinduskich produktów farmaceutycznych. Ale przy rosnących zakupach rosyjskiej ropy oraz dostawach węgla i nawozów, Indie szukają sposobów na przywrócenie równowagi w handlu, powiedziało agencji Reutersa pierwsze źródło w rządzie New Delhi.

Między 24 lutego a 20 listopada hinduski import z Rosji wzrósł prawie pięciokrotnie do 29 miliardów dolarów w porównaniu z 6 miliardami dolarów w tym samym okresie rok temu. Tymczasem eksport spadł do 1,9 miliarda dolarów z 2,4 miliarda dolarów, podało źródło.

Teraz Indie mają nadzieję zwiększyć swój eksport do prawie 10 miliardów dolarów w nadchodzących miesiącach dzięki rosyjskiej liście potrzebnych zamienników. Jednak hinduscy producenci niechętnie eksportują do Rosji ze względu na obawy przed złamaniem sankcji Zachodu, brakiem jasności co do płatności i wyzwania związane z zapewnieniem ubezpieczenia.

„Wśród eksporterów panuje wahanie… szczególnie w przypadku produktów objętych sankcjami” – przyznał Ajay Sahai, dyrektor generalny Federacji Indyjskich Organizacji Eksportowych, organizacji wspieranej przez rząd.

Sahai dodał, że nawet mali i średni eksporterzy, którzy mogli spełnić niektóre z próśb i wcześniej eksportowali do Iranu po zachodnich sankcjach, teraz jeżeli chodzi o biznes z Rosją nie byli entuzjastycznie nastawieni.

Także największe banki Indii, z obawy przed sankcjami, niechętnie przetwarzają bezpośrednie transakcje handlowe w rupiach z Rosją.