Reklama

Kryzys dopadł start-upy. Drastyczny spadek finansowania

Strumień pieniędzy dla młodych technologicznych spółek w Polsce gwałtownie skurczył się o ponad 40 proc. względem II kwartału br. Jeszcze bardziej spadła średnia wartość transakcji.

Publikacja: 24.10.2022 21:00

Kryzys dopadł start-upy. Drastyczny spadek finansowania

Foto: Adobe Stock

Nadchodzą ciężkie czasy dla rodzimych start-upów. Globalne spowolnienie w finansowaniu innowacyjnych projektów właśnie dotarło nad Wisłę, choć jego skala tu może być większa.

Jak pokazują najnowsze wyniki PFR, w III kwartale do młodych spółek technologicznych nad Wisłą popłynęło 513 mln zł. Kwartał do kwartału to wynik gorszy o 41 proc., zaś rok do roku – o 12 proc. Skala spadków kwartalnych jest nawet większa niż alarmistyczne sygnały płynące ze świata. CB Insights podaje, iż globalnie III kwartał w finansowaniu venture capital był o jedną trzecią gorszy niż drugi. W USA, Europie Zachodniej czy Chinach kryzys w branży widoczny był jednak już od początku roku. Gdy tam zaczynało się hamowanie – na łeb leciały wyceny start-upów, gwałtownie topniała liczba nowych jednorożców, zamykano kolejne spółki technologiczne i ruszyła fala zwolnień – w naszym kraju wciąż strumień z pieniędzmi przypominał rwącą rzekę. Dziś wizja wyschniętego koryta staje się realna.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes
Cyberatak na polskie biuro podróży. Wyciekły dane klientów
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Spotkanie Trump–Xi, ustawa schronowa a ceny mieszkań, auta w Polsce tanieją
Biznes
Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji
Biznes
Równe płace, równe szanse – Grupa Żabka ponownie z certyfikatem EQUAL-SALARY
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama