Nowy śmigłowiec Airbusa wystartuje w Łodzi

Zespół młodych polskich inżynierów z łódzkiego Biura Projektowego Airbusa rozpoczął już prace nad tworzeniem nowej konstrukcji. Na razie projekt otacza tajemnica. Wiadomo jedynie, że awangardowy wiropłat musi spełniać wyśrubowane wymagania ekologiczne i zapewnić sukces komercyjny.

Publikacja: 24.10.2022 13:04

Nowy śmigłowiec Airbusa wystartuje w Łodzi

Foto: materiały prasowe

Trudne, niestandardowe przedsięwzięcia to zresztą dla ambitnych konstruktorów z łódzkiego biura żadna nowość. W ciągu ponad 7 lat istnienia projektowo- badawczego ośrodka europejskiego lotniczego giganta w Łodzi, każdy kolejny zlecany przez nas projekt był dla zespołu wyzwaniem - mówi Tomasz Krysiński szef działu badań i rozwoju koncernu Airbus Helicopters.

Czytaj więcej

Rakietowa Mała Narew gotowa na iskandery

Pamiątka po caracalach

Krysiński nie lubi wspominać eksportowej porażki w Polsce, ale jakby nie patrzeć Biuro Projektowe w Łodzi to poniekąd pamiątka po głośnym falstarcie nad Wisłą wielozadaniowych caracali. Francuskim wojskowym śmigłowcom nie udało się w połowie minionej dekady podbić polskiej armii, jednak producent maszyn - europejski gigant Airbus Helicopters na tej nieudanej próbie nadwiślańskiej ekspansji nie stracił. Jego łowcy głów wzięli na cel polskich inżynierów. Dziś najbardziej utalentowani z nich – w Łodzi, Warszawie czy w nowo otwartym ośrodku testowym w Strykowie pracują dla koncernu z Marignane nad konstrukcjami wiropłatów i napędów lotniczych nowej generacji.

- Startowaliśmy w Łodzi z grupą 20 entuzjastów śmigłowcowej awiacji, dziś zespół liczy już 100 osób. Większość to młodzi inżynierowie – średnia wieku 30 lat - mówi Sebastian Magadzio, szef warszawskiego Biura Airbus Defence & Space.

- Cierpliwie, krok po kroku zatrudniamy i szlifujemy w kraju młode talenty. Ludzie i ich kompetencje to dziś największa wartość w awiacyjnym, technologicznym biznesie – przekonuje inicjator powstania biura Tomasz Krysiński.

Czytaj więcej

Wojna uzbroiła MSPO w Kielcach po zęby

City Airbusy i rekordzista Racer

Łódzki ośrodek Airbusa nie ma w metryce nawet pełnej dekady, ale już imponuje dorobkiem. Krysiński przypomina, że w Polsce współtworzony był m.in. najnowszy średni śmigłowiec wielozadaniowy Airbusa H160, który trafił do seryjnej produkcji. Wiele struktur np. kadłub tego wiropłata zostało w łódzkim zespole zaprojektowanych, potem sprawdzonych w badaniach wytrzymałościowych i testach.

Specjaliści Biura Projektów kreślili w tym samym czasie dla Airbusa nowatorskie plany systemów napędowych – wałów, przekładni w ramach pionierskiego projektu budowy superszybkiego helikoptera najnowszej generacji o nazwie Racer. Polski zespół konstruktorów od zera wymyślił, zaplanował i sprawdził najważniejsze elementy napędu tego trzyśmigłowego, szybkiego śmigłowca, którego prototyp ma na swoim koncie rekord prędkości wiropłatów. W łódzkim ośrodku projektowym, ale też w laboratoriach warszawskiego Instytutu Lotnictwa próbowana była także wydajność hybrydowych napędów przyszłych bezzałogowych powietrznych taksówek CitiAirbus. Polscy specjaliści zajmowali się nie tylko stworzeniem elektrycznego kompletnego napędu a także integrowaniem go z zaprojektowanym na miejscu wirnikiem, systemami kontroli lotu i innymi urządzeniami pokładowymi.

Czytaj więcej

Elektryczne samoloty zamiast autobusów? Nowatorski pomysł

Wiropłatowa rewolucja

- Stuosobowy zespół Biura Projektowego ma teraz pełną swobodę w proponowaniu rozwiązań możliwych do zastosowania w najnowszej tworzonej w Łodzi konstrukcji. Powinien jednak pamiętać, że celem jest stworzenie śmigłowca w użytecznego, przyjaznego dla środowiska i z możliwością pełnego, komercyjnego wykorzystania - mówi Tomasz Krysiński.

Projekty podejmowane m.in. w Łodzi, to, jak mówi szef badań i rozwoju Airbusa, próba odpowiedzi na wyzwania jakie niesie kolejna rewolucja w dziedzinie wiropłatów. Dziś jej zwiastunem w UE jest m.in. wart 200 mln euro unijny program Blue Sky 2. To ten projekt wprowadza nowe zasady i cele do biur konstrukcyjnych związanych z awiacją. – Musimy budować śmigłowce bezpieczniejsze, jeszcze bardziej oszczędne i ekonomiczne w eksploatacji, do tego superciche i wychodzące naprzeciw potrzebom rynkowym. -Tylko wtedy będą opłacalne w seryjnej produkcji – tłumaczy Tomasz Krysiński.

„Nasz” człowiek w centrum produkcyjnym wiropłatów Airbusa w Marignane pod Marsylią studia rozpoczynał na Politechnice Łódzkiej, potem w stanie wojennym naukę kończył we Francji i tam zdobywał konstruktorskie ostrogi. W 1986 r. z branży motoryzacyjnej przeszedł do lotnictwa rozpoczynając pracę w Aérospatiale (obecnie Airbus Helicopters). Jako inżynier aerodynamiki był zaangażowany w rozwój większości produktów oferowanych dziś na globalnych rynkach przez helikopterowego giganta (udział AH w światowej sprzedaży śmigłowców od lat przekracza 30 proc.), między innymi budował znane francuskie, uderzeniowe śmigłowce Tiger.

Czytaj więcej

Śmigłowce ze Świdnika przed wielkim skokiem

Trudne, niestandardowe przedsięwzięcia to zresztą dla ambitnych konstruktorów z łódzkiego biura żadna nowość. W ciągu ponad 7 lat istnienia projektowo- badawczego ośrodka europejskiego lotniczego giganta w Łodzi, każdy kolejny zlecany przez nas projekt był dla zespołu wyzwaniem - mówi Tomasz Krysiński szef działu badań i rozwoju koncernu Airbus Helicopters.

Pamiątka po caracalach

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły