Nowoczesne telefony komórkowe, tablety oraz inne urządzenia przenośne, jak notebooki i tzw. hybrydy (łączące wydajność pecetów z funkcjonalnością tabletów) zdominowały już na rynku segment komputerów stacjonarnych.

O popularności urządzeń mobilnych może świadczyć fakt niezwykłej popularności systemu operacyjnego Android w Polsce. Z najnowszych danych firmy Gemius wynika, że w kwietniu niemal 22 proc. sprzętów logujących się do internetu wykorzystywało właśnie ten system operacyjny Google'a. To o 7 punktów proc. więcej niż rok wcześniej. Dla porównania udział Windowsa 7 i 8, z którego korzystają głównie komputery (zarówno stacjonarne, jak i przenośne) spada. Rok temu systemy te miały 61-proc. udział; dziś stanowią 45 proc. Spadki to efekt pojawienia się na rynku nowego Windowsa 10, którego udziały z poziomu zerowego wzrosły do niemal 13 proc.

Wśród producentów urządzeń mobilnych na rodzimym rynku niezwykle silną pozycję wypracował sobie Samsung. Gemius podaje, że 36 proc. sprzętów logujących się do sieci w naszym kraju, to właśnie urządzenia koreańskiego koncernu (rok temu ten udział sięgał 35 proc.). Większość rynkowych rywali w tym okresie odnotowała spadki udziałów. W przypadku Sony spadły one z 13,3 do 9 proc., Apple – z 25,5 do 22,6 proc., a Nokii – z 9,8 do 8,5 proc. Na uwagę zasługuje jednak dynamiczny wzrost popularności konkurencyjnej firmy z Korei Płd. – LG. Sprzęt tej marki, według Gemiusa, to już 11 proc. (rok temu stanowił nieco ponad 5 proc.).

Dr hab Grzegorz Mazurek, kierownik studiów Zarządzanie w wirtualnym środowisku z Akademii Leona Koźmińskiego, fenomen coraz częstszego wykorzystania urządzeń mobilnych w komunikacji tłumaczy m.in. ich funkcjonalnością. – Urządzenia te są de facto współczesnymi komputerami o bardzo szerokich możliwościach, co przy dodatkowych walorach, jak GPS czy wyposażenie w kartę SIM, daje im wręcz nieograniczony potencjał. Po drugie, dzięki takim urządzeniom stajemy się bardziej wydajni i sprawni. Nie tracimy czasu na dotarcie do komputera. Przesyłanie informacji i multimediów czy danych następuje szybciej, a więc i podejmowanie decyzji jest znacznie szybsze – podkreśla.

Jak tłumaczy, praktycznie we wszystkich zawodach liczy się obecnie wysoka sprawność działania. – A tą zapewnia obecnie właśnie umiejętne korzystanie z technologii mobilnych – dodaje Grzegorz Mazurek.