Reklama
Rozwiń
Reklama

Polskie firmy w strachu przed rosyjską inwazją na Ukrainę

Przeszło jedna trzecia firm w Polsce obawia się skutków rosyjskiej agresji na Ukrainę – wynika z Miesięcznego Indeksu Koniunktury realizowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) i Bank Gospodarstwa Krajowego. Duże obawy mają firmy zajmujące się transportem i logistyką.

Publikacja: 15.02.2022 12:29

DEmonstracja w Kijowie

DEmonstracja w Kijowie

Foto: AFP

W ocenie przedsiębiorców, rosyjska inwazja doprowadziłaby do załamania ukraińskiej gospodarki, co odbiłoby się na polskim eksporcie zarówno do Ukrainy jak i Rosji. Według PIE, Ukraina jest czwartym odbiorcą polskiego eksportu spoza krajów UE (2,19 proc. udziału całości eksportu): sprowadza z Polki głównie samochody, wyroby z tworzyw sztucznych oraz chemikalia i nawozy. Z kolei Rosja jest trzecim pozaunijnym odbiorcą polskiego eksportu (2,78 proc. udziału całości eksportu), a jednocześnie najważniejszym dostawcą konsumowanych przez polską gospodarkę surowców energetycznych. Jak twierdzi – 75 proc. całego polskiego importu węgla pochodzi z Rosji, podobnie jak 55 proc. importu gazu. Rosja dostarcza także 65 proc. polskiego importu ropy, więc tu są najważniejsze ryzyka – wylicza Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, ekonomistka z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Biznes
Zarobki w służbie cywilnej, dronowa ofensywa UE i oferta Orlenu dla Azotów
Biznes
Austriacki miliarder ukrywał pieniądze przed wierzycielami. Sąd wydał wyrok
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Najbardziej zadłużone firmy Rosji. Gazprom na czele
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama