Zarządzająca infrastrukturą spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała w poniedziałek z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pierwsze umowy na dofinansowanie projektów z programu „Infrastruktura i środowisko" w perspektywie 2014–2020. Wsparcie dostaną modernizacja linii nr 7 z Warszawy do Lublina na odcinku Otwock – Lublin oraz budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Na oba projekty UE przeznaczy ponad 3,1 mld zł.

Modernizacja trasy do Lublina zwiększy prędkość przejazdu, co skróci podróż do półtorej godziny. PLK zmodernizuje 150 kilometrów linii i dobuduje tory pomiędzy Otwockiem a Pilawą. Powstaną m.in. dwa nowe wiadukty kolejowe i 12 podziemnych przejść dla pieszych. Projekt zakłada także wymianę urządzeń sterujących ruchem, rozjazdów oraz poprawę przejazdów kolejowo-drogowych. W ramach inwestycji wyremontowany zostanie przeszło 50-kilometrowy odcinek linii objazdowej nr 30 pomiędzy Łukowem a Parczewem. Prace będą realizowane w latach 2017–2020.

Druga inwestycja, budowa łącznicy w Krakowie, jest według PLK strategicznym przedsięwzięciem na terenie miasta. – Projekt wpisuje się w rozwój kolei aglomeracyjnej i skraca podróż z Krakowa do Zakopanego – podkreśla Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PLK. Inwestycja zapewni bezpośrednie połączenie ze stacją Kraków Główny pociągom jadącym w kierunku Skawiny oraz Zakopanego. Zostanie poprowadzona na estakadach, wiaduktach i nasypach. Estakady mają połączyć przebudowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, natomiast pod estakadami ma powstać nowa przestrzeń, którą miasto będzie mogło odpowiednio zagospodarować, uwzględniając m.in. plan rewitalizacji Zabłocia.