Telekomunikacyjny świat pakietów

Operatorzy stacjonarni i komórkowi oferują coraz to nowe usługi i łączą je w pakiety. Wierzą, że takie wykorzystanie ich marek to przyszłość biznesu i sposób na wzrost. Potencjał widzą m.in. w internecie rzeczy.

Aktualizacja: 24.11.2016 21:07 Publikacja: 24.11.2016 19:06

Foto: Bloomberg

Materiał przygotowany we współpracy z Orange Polska

Przynajmniej milion osób i firm korzysta z dodatkowych usług świadczonych przez polskich operatorów telekomunikacyjnych: mobilnej bankowości, dostaw energii i gazu oraz monitoringu – wynika z danych firm i szacunków „Rzeczpospolitej". A jeśli wziąć pod uwagę polisy ubezpieczeniowe np. urządzeń takich jak smartfony, to okaże się, że telekomy sprzedały już ponad 2 mln usług spoza swojego głównego biznesu.

Mimo to operatorzy podają, że ich przychody z nowych źródeł są ciągle nieznaczne. Ich poziomu nie zdradzają.

Oferta dla domu

– Chcemy dostarczać jak najbardziej kompleksowy pakiet usług dla domu – zarówno sprzedając usługi telekomunikacyjne, jak również oferując te dodatkowe, spoza tradycyjnego, telekomunikacyjnego obszaru – mówi Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu ds. strategii i transformacji Orange Polska. W końcu września pakiety podstawowych usług grupy: telekomunikacyjnych oraz telewizyjnych, posiadało 837 tys. abonentów i liczba ta rośnie.

Powiększa się też grono osób, które skorzystały z usługi Orange Finanse, czyli bankowości mobilnej sprzedawanej pod marką telekomu, ale przygotowanej przez mBank. Według danych tej instytucji w końcu września Orange Finanse miało 250 tys. klientów detalicznych. Według informacji telekomu od początku istnienia wspólnego produktu telekomu i banku skorzystało z niego 345 tys. osób, z tego ponad 85 tys. otworzyło konto oszczędnościowe. Liczba złożonych wniosków kredytowych to zaś 160 tys.

Z usługi Orange Energia, wprowadzonej w lutym 2015 r., korzysta zaś 15 tys. klientów. – Bankowość mobilna do zarządzania domowymi finansami, usługi inteligentnego domu czy energia elektryczna w pakiecie z usługami telekomunikacyjnymi absolutnie wpisują się w to podejście – wyjaśnia.

Z punktu widzenia klienta takie podejście oznacza oszczędności w domowym budżecie oraz wygodę. Z kolei dla operatora – przewagę konkurencyjną, możliwość przekonania klientów, że opłaca im się zostać z nim dłużej, kupić więcej usług, a także oczywiście możliwość zdobycia nowych klientów.

– Dodatkowe usługi pomagają także „chronić" nasz podstawowy biznes. Na przykład oferta „Pół roku za pół ceny" dająca pół roku energii za pół ceny w pakiecie z internetem wspiera sprzedaż naszego flagowego produktu – Orange Światłowód – mówi Muszyński.

Grupa Cyfrowy Polsat informuje o liczbie klientów korzystających z pakietów usług sieci komórkowej Plus oraz satelitarnej platformy Cyfrowy Polsat. W końcu września było ich ponad 1,23 mln. Do końca roku ma przekroczyć 1,4 mln. Liczby osób, które korzystały z usług spoza głównego biznesu, takich jak prąd czy ubezpieczenia lub usługi finansowe, grupa Zygmunta Solorza-Żaka nie zdradza.

Telewizja kablowa Multimedia Polska do końca września sprzedała w sumie blisko 90 tys. polis ubezpieczeniowych, abonamentu energetycznego i gazu oraz usług monitoringu.

Perspektywy rozwoju

Lista dodatkowych produktów, które oferują telekomy, stopniowo się rozszerza. W Grupie Cyfrowy Polsat obejmuje m.in. usługi prawnicze, a ostatnio także sprzęty AGD.

– Rozwój technologii i nowych rozwiązań powoduje, że lista usług dodatkowych może być praktycznie nieograniczona – uważa Piotr Muszyński. Jego zdaniem potencjał tkwi w rozwijającym się internecie rzeczy, virtual reality, augmented reality, rosnącym znaczeniu wirtualnych robotów. – To wszystko stwarza wiele możliwości. Mogą powstać całe nowe obszary działalności – przekonuje. – Oczywiście od strony biznesowej zaangażowanie w każdy nowy segment rynku wymaga dogłębnych analiz i takie decyzje będziemy podejmować, kierując się przede wszystkim rachunkiem ekonomicznym. Orange Finanse i Orange Energia są wciąż nowymi usługami w naszej ofercie, wymagającymi wielu działań, by się rozwijały. Dlatego zanim zaczniemy myśleć o kolejnych, musimy skupić się na tych, które już mamy – dodaje Muszyński.

Co z jedną fakturą?

Argumentem za zakupem kilku produktów u jednego dostawcy jest wygoda, w tym jeden wspólny rachunek. Aby móc wystawiać jedną fakturę, operatorzy inwestują w odpowiednie systemy IT.

W przyszłym roku Orange zaproponuje dostarczanie faktur na usługi stacjonarne i mobilne we wspólnej przesyłce z dodatkowym dokumentem nazywanym „podsumowaniem do wpłat". – To będzie prosty dokument, na którym klienci znajdą niezbędne informacje, jedną kwotę do zapłaty i jeden numer rachunku bankowego – opisuje wiceprezes Orange.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca