Europa wciąż kupuje auta

Sprzedaż nie zwalnia. Od stycznia do listopada w Unii Europejskiej nabywców znalazło 13,5 mln samochodów. To o 7,1 proc. więcej niż w podobnym okresie przed rokiem.

Aktualizacja: 16.12.2016 05:44 Publikacja: 15.12.2016 19:36

Europa wciąż kupuje auta

Foto: Bloomberg

Najwięcej nowych pojazdów kupili jak zwykle Niemcy – ponad 3 mln, ale do rynków najszybciej rosnących cały czas zalicza się Polska – wzrost o 22 proc. w porównaniu z listopadem 2015 i o 17,2 proc. w okresie styczeń–listopad 2015/styczeń–listopad 2016.

Żeby jednak sprzedawać auta, trzeba było przede wszystkim mieć nowe modele. Sprzedaż Renault rosła, bo na rynek weszły SUV Kadjar, minivan Espace i kompaktowe Megane. Więcej było chętnych na samochody Fiata i Chryslera, bo Fiat wreszcie ma całkiem nowy model – Tipo, natomiast Jeep Renegade niezmiennie cieszy się powodzeniem, i wreszcie ożywił się rynek włoski. Do listopada dodatkowo właśnie Francuzi i Włosi korzystali z wielkiej wpadki Volkswagena, tyle że ten korzystny efekt właśnie się kończy, niemiecka marka odzyskuje utracony udział w rynku (24,4 proc. przed rokiem i 24,6 proc. obecnie), a sprzedaż zwiększyła o solidne 6,5 proc.

– Volkswagen uzyskał wyraźne wsparcie, kiedy okazało się, że nie były jedynym, który manipulował poziomem zawartości szkodliwych gazów w spalinach. Bardzo rozsądne było to, że koncern zdecydował się na ostrą zmianę kursu i postawienie na auta z ekologicznymi silnikami – hybrydami i z napędem elektrycznym – mówi Dariusz Balcerzyk, ekspert motoryzacyjny Instytutu Analiz Rynku Motoryzacyjnego Samar.

– Poza tym jeszcze manipulacje, do których Volkswagen się przyznał, wcale nie spowodowały, że auta tego producenta przestały być naprawdę dobre, a z pewnością pomogło i to, że po wybuchu dieselgate dilerzy stali się bardziej skłonni do negocjacji cenowych – dodaje Dariusz Balcerzyk. Do sukcesu całej Grupy VW przyczynił się również hiszpański Seat dzięki modelowi Ateca (wzrost sprzedaży marki o prawie 30 proc.) oraz niezmiennie dobre wyniki Audi i Porsche.

Sensacją na rynku jest awans Mercedesa, który wyraźnie wyprzedził BMW. Jeszcze niedawno prezes Daimlera Guenther Zetsche zapewniał, że stanie się to nie później niż w 2017 roku. Stało się już teraz. Rosną obydwie marki, ale chętnych na kupowanie mercedesów jest więcej. W okresie od stycznia do listopada 2016 roku Mercedes był w stanie znaleźć chętnych do kupna 742,6 tys. samochodów, podczas gdy BMW – 720,3 tys. A jeszcze większą sensacją było to, że i jedną, i drugą markę wyprzedził Audi (745,2 tys. w okresie styczeń–listopad).

Na polskim rynku liderem pozostaje Skoda, która w dodatku zanotowała wyjątkowo wysoki wzrost w listopadzie – o ponad 30 proc. w porównaniu z listopadem 2015, a marka ta ma już 13,9 proc. udziału w rynku, za nią Volkswagen – 4,1 tys. sztuk i wzrost o 22 proc. Kolejnymi markami na liście najchętniej kupowanych przez Polaków jest Toyota (3586 sztuk i wzrost o 17,4 proc.) oraz Opel – 2927 i wzrost o 22,2 proc.).

A co napędza sprzedaż? – Zawsze pod koniec roku popyt przyspiesza i tak dzieje się przede wszystkim właśnie w listopadzie i kupują głównie firmy – mówi Dariusz Balcerzyk. Jego zdaniem grudzień zazwyczaj już nie jest taki dobry, bo mniej jest dni, w których otwarte są salony dilerskie.

Tylko trzy marki odnotowały w Europie spadek sprzedaży: Nissan i Mitsubishi oraz DS z grupy PSA. W ich przypadku zawinił brak nowego modelu, ale obydwa japończyki będą miały nową ofertę – Nissan nową Micrę, a Mitsubishi ASX. Modele nie tylko odświeżone, ale i naszpikowane najnowocześniejszymi technologiami. Przy tym Micra będzie miała w opcjach wiele rozwiązań dostępnych jedynie w autach autonomicznych.

Z kolei francusko-chińska PSA ucierpiała przede wszystkim z powodu kłopotów z ponownym startem luksusowej marki DS.

Producenci cieszą się również, że Brexit nie jest takim zagrożeniem, jak się obawiano. Rynek brytyjski, drugi co do wielkości w Europie nadal rośnie, chociaż dilerzy na Wyspach skarżą się na słabego funta, który im poważnie ogranicza zyski.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne