Orlen i PKO BP liderami relacji inwestorskich

Znamy już wyniki największego w Polsce badania relacji inwestorskich w spółkach z WIG30, przygotowanego przez Gazetę „Parkiet" oraz Izbę Domów Maklerskich.

Aktualizacja: 09.03.2017 20:56 Publikacja: 09.03.2017 19:43

W dniach 10–12 marca w Bukowinie Tatrzańskiej odbędzie się Konferencja Izby Domów Maklerskich. Podczas niej nagrodzone zostaną spółki, które najlepiej komunikują się z rynkiem. Zostały wyłonione w dwuczęściowym badaniu: poprzez ankietę na stronie internetowej oraz przez wskazania instytucji finansowych. W stosunku do edycji z poprzednich lat na podium zaszły spore zmiany.

Inwestorzy indywidualni poziom relacji firm z rynkiem ocenili średnio na 3,2 pkt w skali od 1–6. Walka była zacięta: zwyciężył PKO BP, a za nim uplasowały się PZU oraz CD Projekt. Na czwartym miejscu znalazły się ex aequo Asseco Poland i Grupa Azoty, a na piątym Tauron. Ta ostatnia spółka została wyróżniona za największą liczbę pozytywnych komentarzy towarzyszących ankietom.

– Nie ma prostych recept na sukces, ale z pewnością kluczowa jest transparentna polityka informacyjna, wysoka jakość materiałów dla analityków i inwestorów oraz szybkie odpowiadanie na pytania – wymienia Szymon Wałach, dyrektor pionu analiz i strategii PKO BP.

Z kolei instytucje finansowe przyznały spółkom średnio ponad 4 pkt. Pierwsze miejsce przypadło koncernowi PKN Orlen. Tuż za nim uplasowały się Cyfrowy Polsat oraz ING BSK.

– Chętnie, otwarcie i często kontaktujemy się z inwestorami i odpowiadamy na pytania. Podczas spotkań nasi reprezentanci przekazują wiadomości na temat spółki, ale jest to także okazja do pozyskania informacji zwrotnej od akcjonariuszy, inwestorów i analityków – mówi Dariusz Grębosz, dyrektor biura relacji inwestorskich PKN Orlen. Dobra komunikacja z rynkiem wymaga elastycznego podejścia. – Jeśli zaistnieje taka potrzeba, to organizujemy objazdowe „roadshows", tematycznie związane z ważnym wydarzeniem, np. po ogłoszeniu strategii – mówi Grębosz.

Na nudę specjaliści od IR narzekać nie mogą. – Potrzeba bezpośredniego kontaktu jest duża. Od inwestorów indywidualnych dostajemy średnio kilkadziesiąt e-maili miesięcznie, nie tylko polskich, ale też zagranicznych – mówi Karolina Gnaś, menedżer ds. relacji inwestorskich w CD Projekcie. Inwestorzy pytają o strategię, zaawansowanie prac nad poszczególnymi grami i proszą o wyjaśnienie pozycji w sprawozdaniach finansowych. – W ubiegłym roku udzieliliśmy odpowiedzi na jakieś sto pytań skierowanych do zarządu, zadanych na naszym inwestorskim forum – dodaje Gnaś.

Wyraźnie rośnie znaczenie mediów społecznościowych. – Z ich pomocą można prowadzić spontaniczny i nieformalny dialog, trwale budujący długofalowe relacje z rynkiem. Na rosnącą rolę mediów społecznościowych wpływa rozwój technologii mobilnych i globalizacja relacji inwestorskich – mówi Michał Szewczyk, dyrektor sekcji relacji inwestorskich w firmie ComPress.

Więcej w „Parkiecie"

Biznes
Cła Trumpa nielegalne? Cyfrowa suwerenność Europy i plan ratunkowy Niemiec
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Drugi kwartał w CD Projekcie powinien być całkiem dobry
Materiał Promocyjny
Demografia i niepewność regulacyjna to niejedyne wyzwania dla handlu
Biznes
Umiarkowany optymizm polskiego biznesu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
XTPL mocno wierzy w swoją technologię. Chce mocno zwiększyć sprzedaż
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont