Istnieją takie instrumenty wsparcia, gdzie przedsiębiorcy, aby zdobyć unijne dofinansowanie, muszą połączyć siły. Czasem z sektorem naukowo-badawczy, a czasem z innymi przedsiębiorcami. Przykładem takiej właśnie inicjatywy jest działanie 1.3.2 „Tworzenie sieciowych produktów przez MSP" programu „Polska wschodnia".
Na czym polega jego istota i do kogo jest ono skierowane? Jak już zostało zauważone, o dofinansowanie z jego środków nie wolno ubiegać się indywidualnie działającym przedsiębiorcom. Wręcz przeciwnie, aby sięgnąć po dotację, należy połączyć siły z kontrahentami, a może nawet konkurentami i stworzyć jeden, spójny projekt. Następnie złożyć go jako konsorcjum. Wyzwanie jest spore, ponieważ udział w nim musi zadeklarować minimum dziesięciu przedsiębiorców. Wszyscy muszą należeć do sektora małych i średnich firm i prowadzić działalność w Polsce. Ponadto minimalna wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 20 mln zł. Sam projekt może być realizowany wyłącznie na obszarze makroregionu Polska wschodnia, który tworzą województwa: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Warunek ten jest spełniony, gdy zakres projektu obejmuje przynajmniej jedno z tych województw.
Gotowa usługa lub atrakcja
Celem, jaki postawiono, tworząc to działanie, jest wsparcie konsorcjów w zakresie tworzenia i rozwijania produktów sieciowych w obszarach wpisujących się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji, wspólnych dla co najmniej dwóch województw Polski wschodniej. W praktyce chodzi o stworzenie produktu o ponadregionalnym oddziaływaniu mającego charakter gotowych do sprzedaży towarów, usług, atrakcji. Z jednej strony opierających się na rozproszonej liczbie podmiotów, atrakcji, miejsc, obiektów, z drugiej funkcjonujących jako jedna, spójna koncepcja, posiadająca wspólny, wiodący wyróżnik (markę).
Zgodnie z przyjętymi założeniami każdy taki projekt powinien obejmować łącznie:
- inwestycje w spójną infrastrukturę produktów sieciowych,