Według gazety Kommiersant, Kreml nałoży karę dla YouTube w Rosji i cofnie koncesję na nadawanie Deutsche Welle (DW Deutsch i DW-TV). Sankcje mają też ograniczyć umieszczanie reklam niemieckich firm w rosyjskich mediach internetowych. To ostatnie już jest ocenianie jako strzał w stopę rosyjskich przedsiębiorców.

RT DE - niemiecki kanał telewizyjny rosyjskiej telewizji Russia Today zwanej tubą Kremla - boryka się z problemami od początku 2021 roku. Wiosną Commerzbank zablokował konta stacji, a we wrześniu dwie strony kanału na YouTube zostały przez Amerykanów zablokowane „za naruszenie zasad hostingu wideo”. Chodziło o rozpowszechnianie fałszywych informacji dotyczących Covid-19. RT DE otworzył więc nowy kanał na YouTube, ale spotkał go sam los.

W grudniu europejski operator satelitarny Eutelsat 9B usunął RT DE ze swojej platformy. Decyzja została podjęta na wniosek niemieckiego regulatora mediów MABB.

Russia Today oskarżył MABB o „nielegalne” działania i naruszenie Europejskiej Konwencji o Telewizji Transgranicznej (ECTT). Teraz Kreml przygotowuje „ostre kary” wobec You Tube. Natomiast DW Deutsch i DW-TV zostaną pozbawione licencji na nadawanie na terenie Rosji.

„Argumenty strony niemieckiej, że rząd niemiecki nie jest zaangażowany w rozwiązanie kwestii ograniczenia działalności RT DE w związku ze „statusem państwowym” kanału telewizyjnego, nie są przez nas akceptowane. Albo trzeba znaleźć rozwiązania dla RT DE i ich pracy, jak zrobiły władze niemieckie w stosunku do innych mediów budżetowych, albo zostaną wprowadzone środki odwetowe ”- ostrzegł rozmówca Kommiersanta - wysoki urzędnik Kremla.

Według niego Berlin „wielokrotnie wskazywał Moskwie zawiłości lokalnego ustawodawstwa”. „Warto zwrócić uwagę na subtelności rosyjskiego ustawodawstwa: Russia Today jest „autonomiczną organizacją non-profit”, niepaństwową. A zarówno niemiecka DW, jak i brytyjska BBC i wiele innych mediów otrzymują środki budżetowe od państwa, mając jednocześnie możliwość pracy w Niemczech ”- argumentuje strona rosyjska.