Szef grupy projektującej silniki benzynowe w Nissanie, Shinichi Kiga poinformował, że jego firma zamierza zachować technologię wewnętrznego spalania dla przedłużenia na wiele dekad jej przydatności. Nowy pojazd sportowo-użytkowy segmentu premium Infiniti QX50, pokazany w dniach prasowych przed salonem ma technologię, jaką Kiga chce wykorzystywać.
QX50 jest pierwszym w historii motoryzacji pojazdem ze zmiennym stopniem sprężania, jego silnik ma maksymalną sprawność cieplną 40 proc., dwukrotnie więcej od obecnie powszechnych silników benzynowych, których sprawność waha się od 20 do 30 proc.
Samochód VC z turbodoładowaniem jest wyzwaniem dla decydentów politycznych, którzy chętnie widzieliby koniec dominacji silników spalinowych w transporcie. Koszty baterii do pojazdów elektrycznych maleją wprawdzie, ale zwiększenie sprawności cieplej silników spalinowych może oddalić tę chwilę, kiedy elektryczne pojazdy zrównają się cenami, bez subwencji rządowych, z samochodami benzynowymi.
Postęp w technologii silników spalinowych wewnętrznego spalania jest „jedną z najbardziej pomijanych tendencji w sektorze, a te postępy narzucają pytanie: czy e-auta to najlepsze rozwiązanie kwestii emisji gazów cieplarnianych przez pojazdy? ” — stwierdził szef firmy doradczej IHS Markit Automotive na Azję-Pacyfik, James Chao.
Nowy silnik nazwany VC-Turbo dla celów marketingowych korzysta z nowej elektroniki i oprogramowania, aby stale wybierać optymalny stopień sprężania paliwa, a to kluczowy czynnik decydujący o mocy albo sprawności silnika benzynowego. VC-Turbo, 4-cylindrowy o pojemności 2 litrów z turbodoładowaniem uzyskuje średnio o 30-35 proc. mniejsze zużycie paliwa od znacznie większego 3,5-litrowego V6, który zastępuje, osiągając porównywalną moc i moment obrotowy.