PepsiCo dotrzymuje słowa. Mocno stawia na rPET

Pierwsze partie napojów Pepsi i Mirinda rozlewane do butelek wykonanych w 100 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu (rPET) opuszczają już polskie zakłady produkcyjne PepsiCo w Michrowie i Żninie.

Publikacja: 10.12.2021 10:30

Michał Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska

Michał Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z PepsiCo

PepsiCo w grudniu rozpoczęło w Polsce produkcję kolejnych napojów w butelkach rPET. Tym samym Pepsi, Pepsi MAX i Mirinda dołączają do Lipton Ice Tea, której butelki już od ponad roku są produkowane w 100 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu.

Lider zmian prośrodowiskowych

Dzięki tym działaniom Pepsi staje się pierwszą tak dużą marką napojów gazowanych na polskim rynku dostępnych w plastikowych butelkach pochodzących wyłącznie z recyklingu. W ten sposób firma realizuje w praktyce założenia gospodarki obiegu zamkniętego, w której surowce mogą być wykorzystywane wielokrotnie. To także kolejny ważny krok do realizacji wizji świata PepsiCo, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem.

— Jesteśmy liderem pozytywnej środowiskowo zmiany w branży spożywczej. Rozpoczęliśmy transformację w lipcu 2020 r. od opakowań herbaty mrożonej Lipton Ice Tea, przyczyniając się do realizacji modelu obiegu zamkniętego, w którym zużyte opakowania trafiają do ponownego wykorzystania — mówi Michał Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska.

Działania firmy wpisują się wprost w globalne megatrendy związane z walką ze zmianami klimatycznymi. Warto przypomnieć, że gospodarka obiegu zamkniętego jest m.in. istotnym elementem Europejskiego Zielonego Ładu.

— Pod koniec ub.r. złożyliśmy kolejną istotną deklarację o dalszych inwestycjach w rozwój działań na rzecz środowiska poprzez produkcję butelek naszego flagowego napoju Pepsi, a także napoju Mirinda, w butelkach z plastiku w całości pochodzącego z recyklingu. Wywiązując się z tego zobowiązania, z dumą możemy oświadczyć, że jesteśmy pierwszym tak dużym producentem napojów gazowanych w Polsce, który na większości portfolio przechodzi na butelki w 100 proc. produkowane z rPET — wskazuje Michał Jaszczyk. Wspomniane inwestycje tylko w 2021 r. były na poziomie 3,6 mln dolarów amerykańskich. W kolejnych latach będą wynosić 8 mln dolarów rocznie.

Zmiana rodzaju opakowań jest elementem realizacji strategii PepsiCo pep+ (PepsiCo Positive), która zakłada kompleksową transformację działalności przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonego rozwoju. Wizja PepsiCo dotycząca opakowań zgodnych ze zrównoważonym rozwojem opiera się na trzech filarach: ograniczaniu ilości wykorzystywanego plastiku, przetwarzaniu plastiku, który wprowadza na rynek, a także tworzeniu nowych koncepcji opakowań np. z papieru. PepsiCo dąży przy tym do zmiany sposobu postrzegania i traktowania swoich opakowań. Dlatego firma w Europie przyjęła zobowiązanie, aby do roku 2025 wszystkie jej opakowania nadawały się do przetworzenia, kompostowania lub były biodegradowalne, a także by opakowania były co najmniej w 25 proc. złożone z przetworzonego plastiku. Są to działania spójne z unijnymi celami w tym zakresie.

Minimalizowanie wpływu

— W PepsiCo działamy z myślą o minimalizowaniu naszego wpływu na środowisko naturalne, dokładamy starań, aby prowadzić działalność w jak najbardziej zrównoważony sposób. Wdrażamy nowe, korzystne dla środowiska sposoby pakowania produktów i zmniejszamy nasz ślad węglowy także wtedy, gdy rozwijamy naszą działalność — podkreśla Michał Jaszczyk.

Tak więc PepsiCo sukcesywnie wdraża w Europie rPET do produkcji kolejnych opakowań napojów. Polska znajduje się wśród 11 krajów europejskich, które przechodzą na produkcję napojów Pepsi w butelkach wykonanych w 100 proc. z plastiku przetworzonego.

Pozostałe rynki to Hiszpania i Niemcy, gdzie już doszło do wdrożenia nowych opakowań, a także Grecja i Rumunia, gdzie do zmiany dojdzie przed końcem 2021 r. W 2022 r. do transformacji opakowaniowej dołączą Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Wielka Brytania, Irlandia oraz Luksemburg.

Jednocześnie warto podkreślić, że PepsiCo Polska jest liderem wśród rynków europejskich w tym obszarze. Coraz większa część portfolio napojów firmy powstaje w butelkach z ponownie przetworzonego plastiku i krokiem milowym w tym zakresie jest dołączenie do tego grona, po Lipton Ice Tea, Pepsi i Mirindy.

— Ponad 99 proc. opakowań PepsiCo w Polsce już teraz nadaje się do ponownego przetworzenia. Jako lider kategorii w pozytywnej środowiskowo zmianie pokazujemy konsumentom, że wybierając Pepsi w butelkach wyprodukowanych z rPET stają się częścią pozytywnej zmiany i mogą bez obaw cieszyć się znakomitym smakiem naszego napoju — mówi Kamil Andrzejewski, starszy kierownik marki Pepsi.

Co to jest rPET

rPET to poddany recyklingowi plastik (PET, tzw. surowiec pierwotny) — popularny, wysokiej jakości materiał dostosowany do kontaktu z żywnością i powszechnie używany do produkcji butelek i opakowań. Butelka rPET powstaje ze zużytych opakowań plastikowych, które z żółtych pojemników trafiają do selektywnej zbiórki. Następnie plastik jest poddawany segregacji, przetwarzany na granulat, a ten na włókno poliestrowe, z którego można wytworzyć różne produkty, w tym nowe opakowania napojów.

W ten sposób skutecznie można zapewnić plastikowej butelce kolejny cykl życia i jednocześnie obniżyć poziom emisji CO2. Dzięki wprowadzeniu w Polsce butelek w 100 proc. wykonanych z rPET obniżymy emisję gazów cieplarnianych o ok. 40 proc. w przeliczeniu na jedną butelkę.

— Jako PepsiCo mamy świadomość naszej odpowiedzialności za zrównoważony system żywnościowy, dlatego zależy nam, aby mieć jeszcze większy pozytywny wpływ na środowisko. Z tego właśnie powodu kładziemy nacisk na poszukiwanie rozwiązań eliminujących kluczowe czynniki emisji gazów cieplarnianych — mówi Michał Jaszczyk.

Kluczowe są zachowania konsumentów

Jako jeden z największych producentów żywności i napojów na świecie PepsiCo stale podejmuje działania na rzecz budowy bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego, w którym opakowania przetwarzane są w obiegu zamkniętym. Kluczem do powodzenia w zakresie budowy obiegu zamkniętego jest współpraca z wieloma uczestnikami rynku.

Dzięki niej specjaliści tworzą nowe opakowania, które nadają się do ponownego przetworzenia, producenci dążą do redukowania liczby wytwarzanych opakowań, a konsumenci są zachęcani do segregowania odpadów. I to właśnie oni stanowią istotny element procesu zmiany, podejmując przemyślane decyzje zakupowe oraz świadome działania na rzecz recyklingu. Aby bowiem PepsiCo mogło stale zwiększać udział opakowań wykonanych z rPET, potrzebne jest zaangażowanie odpowiedzialnych konsumentów, ponieważ w przeciwnym razie firma staje przed wyzwaniem braku na rynku wysokiej jakości plastiku rPET dopuszczonego do kontaktu z żywnością.

Tymczasem ciągle jeszcze zarówno w Polsce, jak i większości innych krajów, wciąż zbyt mało butelek trafia do recyklingu, co uniemożliwia wprowadzenie zamkniętego obiegu opakowań. Według organizacji Petcore Europe, zrzeszającej ponad 500 firm z branży opakowaniowej, jeśli chodzi o tworzywa sztuczne, w Europie do recyklingu wciąż trafia zaledwie 30 proc. ich produkcji (25,8 mln ton). W Polsce zużywamy rocznie ok. 650 tys. ton jednorazowych opakowań, z czego prawie jedna trzecia — czyli aż 200 tys. ton — to butelki PET. W naszym kraju zamiast do ponownego przetworzenia większość z nich trafia na składowiska odpadów lub jest spalana. Dla porównania w Niemczech czy Norwegii do recyklingu trafia ponad 90 proc. wprowadzonych na rynek butelek plastikowych.

Jednak Polacy zdają sobie sprawę, że ta sytuacja musi ulec zmianie. Pokazuje to choćby postawa wobec zmian klimatycznych. Według raportu „Ziemianie atakują 2020" — przygotowany przez Kantar, United Nations Global Compact Poland oraz agencję zielonych transformacji Lata Dwudzieste — aż 78 proc. Polaków uważa, że stan, w jakim znalazła się Ziemia, jest poważny i wymaga natychmiastowego działania.

I choć wiedza polskiego społeczeństwa na temat środowiska i niezbędnych działań na jego rzecz jest nadal niewystarczająca, to wprowadzanie przez firmy rozwiązań umożliwiających konsumentom podejmowanie proekologicznych decyzji i pozytywnych zmian jest rozwiązaniem niezwykle pożądanym. Według wspomnianego raportu prawie połowa Polaków chciałaby zaangażować się w działania na rzecz ochrony środowiska, choć nie bardzo wie jak.

Pozytywny przykład dla branży daje PepsiCo, wskazując właściwy kierunek postępowania. Firma angażuje się w projekty mające na celu znaczącą poprawę efektywności zbiórki oraz wydajności infrastruktury przetwórczej.

Jednym z takich projektów w Polsce jest program „Działaj z imPETem", zorganizowany we współpracy z innymi podmiotami z branży oraz organizacją odzysku opakowań, firmą Rekopol. Celem akcji jest edukacja konsumentów (w tym dzieci i młodzieży) w zakresie zwiększania poziomu zbiórki i odzysku, a także zmniejszania emisji CO2. Z kolei w kwietniu 2020 r. rozpoczął się program Re_kologia — projekt społeczno-edukacyjny skierowany do rodziców, nauczycieli i opiekunów dzieci w wieku szkolnym. Jego celem jest podniesienie świadomości dotyczącej segregacji odpadów z tworzyw sztucznych.

W 2021 r. PepsiCo Polska wspólnie z partnerami zainaugurowało projekt ReFlex, czyli pierwsze w kraju przedsięwzięcie mające na celu zwiększenie zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych po elastycznych opakowaniach wielomateriałowych oraz z tworzyw sztucznych.

Wspomniane działania PepsiCo związane z opakowaniami wpisują się w przyjęte w 2021 r. zobowiązanie, w ramach którego firma dąży do osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2040 r., czyli o dekadę wcześniej, niż zakłada porozumienie paryskie. PepsiCo zobowiązało się także do przyspieszenia wysiłków na rzecz realizacji naukowo potwierdzonego celu klimatycznego, dążąc do redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu o ponad 40 proc. w ujęciu bezwzględnym do roku 2030.

Materiał powstał we współpracy z PepsiCo

PepsiCo w grudniu rozpoczęło w Polsce produkcję kolejnych napojów w butelkach rPET. Tym samym Pepsi, Pepsi MAX i Mirinda dołączają do Lipton Ice Tea, której butelki już od ponad roku są produkowane w 100 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu.

Pozostało 97% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?