– Latem 2021 r. Polska pierwszy raz znalazła się w gronie dziesięciu najlepiej sprzedawanych kierunków w biurach podróży – mówi Radosław Damasiewicz, prezes Travelplanet.pl. Z badań pracowni Research Partner, przeprowadzonych na zlecenie Travelplanet.pl, wynika, że wzrost zainteresowania krajową ofertą wynikał nawet nie tyle z obaw przed zarażeniem się covidem za granicą, ile ze zmieniających się zasad wjazdu do różnych krajów i związanych z tym procedur.

Zachęcić do powrotu

Zdaniem Radosława Damasiewicza w przyszłym sezonie niechęć do tych covidowych formalności może nadal działać na korzyść krajowej oferty. Na decyzję o wyjeździe na wakacje może wpłynąć też inflacja. Czyli kolejny sezon też powinien być obiecujący.

Czytaj więcej

Hotele miejskie miały dużo mniej gości niż wypoczynkowe
Hotelarze: Wakacje trochę pomogły, ale jesień na razie bez rezerwacji

Według szacunków mazurskiej gminy Ruciane-Nida latem przewinęło się przez nią około 2 milionów turystów. – To dla nich głównie poszły pieniądze na inwestycje, które powinny zachęcać ich do powrotu – mówi radny Stanisław Gołaś. Wśród tych inwestycji jest Mazurska Pętla Rowerowa o długości 300 kilometrów. Na Ruciane-Nidę przypada z niej 47 kilometrów. Będą tam wieże widokowe, stacje obsługi rowerzystów, punkty obsługi. Koszt całego projektu to 61 mln złotych. – Poprawiamy drogi, na nowo układamy chodniki – dodaje radny. I przyznaje, że bolączką takich miejscowości turystycznych, jak np. Karwica jest brak parkingów. – Niestety, tereny w pobliżu jeziora są prywatne i gmina nie ma wpływu na to, co na nich powstanie – mówi Gołaś.

Czytaj więcej

Raffles Europejski i Hotel Bristol sąsiadują ze sobą na warszawskim Krakowskim Przedmieściu.
Dwa luksusowe warszawskie hotele wśród najlepszych w Europie

Największym powodzeniem w tym roku cieszyło się województwo zachodniopomorskie. Ale nie wszyscy hotelarze są przekonani, że kolejny sezon będzie tak dobry. Zaczęli remonty i zastanawiają się, co zrobić, żeby obronić biznes, gdyby zdarzył się kolejny lockdown. Elżbieta Biliczak, właścicielka pensjonatu Pod Kłosem w Sianowie (7 km od Łazów), inwestuje nie tylko w panele fotowoltaiczne, ale i w piekarnię. Ręcznie wyrabiany chleb i zaplatane chałki pomogły jej przetrwać najtrudniejsze miesiące, kiedy z powodu lockdownu w pensjonacie nie było gości. – Cały projekt, w tym także remont pokojów dla gości kosztuje, 367 tys. złotych. Z tego 230 tys. złotych pochodzi z dotacji Unii Europejskiej – mówi Elżbieta Biliczak.

Pavel Pribiš, założyciel i szef Boataround, największej na świecie platformy rezerwacji i wynajmu łodzi online, nie ukrywa, że Polska jest w tej chwili jednym z najważniejszych rynków, jeżeli chodzi o inwestycje w roku 2021 i 2022. – Żeglarstwo stało się w Polsce popularne. Liczba rezerwacji żaglówek i jachtów wzrosła w ostatnie wakacje o 85 procent w porównaniu z 2020 i o ponad 300 procent w porównaniu z 2019 rokiem. Nasze inwestycje skupiają się na działaniach online, zarówno w promocji, jak i poszerzaniu oferty oraz rozbudowie baz krajowych – mówi Pribiš. Jego firma działa w 71 krajach, a platforma łączy ponad dwa tysiące firm czarterowych i właścicieli łodzi z wynajmującymi.

Autopromocja
#NowaRp.pl

Znacznie więcej niż wiedza

ZAPRENUMERUJ

Odrabianie strat

– Sezon był przede wszystkim czasem odrabiania strat i zapewnienia przetrwania turystycznych biznesów czy stabilizacji zatrudnienia – mówi Natalia Jaworska z platformy rezerwacyjnej Noclegi.pl. Właściciele rozbudowują pensjonaty, zwykłe pokoje zmieniają w spa i sondują klientów, żeby dowiedzieć się, o co jeszcze poszerzyć ofertę. Cena noclegu może wówczas wzrosnąć nawet trzykrotnie. Grupa odbiorców się wtedy zmienia, ale chętnych na masaże, saunę, czy jacuzzi nie brakuje.

Czytaj więcej

W październiku do Antalyi ma przybyć co najmniej 1,5 miliona turystów
Antalya czeka na Polaków. "To może być świetny październik dla turystyki"

Inwestują też w remonty, które podwyższą standard, co z kolei daje możliwość uzyskania wyższej ceny za pokój. Ceny noclegów w obiektach nowych lub świeżo odnowionych są średnio o 17 procent wyższe od tych w starszych budynkach. – Właściciele starają się też poszerzać ofertę, szczególnie widać to w kontekście bonu turystycznego i zapewnienia dodatkowych atrakcji dla dzieci: specjalnych kącików w obiektach czy zewnętrznych placów zabaw – mówi Jaworska.