Reklama

Nie ma mocnych na polskie fabryki AGD i RTV

Dzięki inwestycjom zachodnich koncernów w Polsce powstało europejskie zagłębie produkcji sprzętu elektronicznego. Kilkadziesiąt fabryk zaopatruje całą Unię. I nie tylko ją.

Aktualizacja: 29.09.2021 16:44 Publikacja: 28.09.2021 21:00

W Polsce powstało europejskie zagłębie produkcji sprzętu elektronicznego

W Polsce powstało europejskie zagłębie produkcji sprzętu elektronicznego

Foto: PAP/Maciej Kulczyński

Zakładów produkujących sprzęt AGD jest już w Polsce 35. Sektor wraz z podwykonawcami zatrudniają ponad 100 tys. osób. W 2020 r. wyjechało z nich 30 mln sztuk sprzętu, w tym 24 mln to duże AGD, jak pralki czy lodówki. Branża rośnie dzięki rynkowi europejskiemu. W przypadku suszarek do ubrań polskie zakłady zaspokajają tam ponad 90 proc. popytu, pralek – ponad 50 proc., a w przypadku lodówek – 20–30 proc. Ogółem w Polsce powstaje 35 proc. całej unijnej produkcji AGD.

Eksport w górę

Znaczenie naszego przemysłu rośnie. W I półroczu eksport dużego AGD wzrósł o ponad 46 proc. – wynika z danych organizacji procentów APPLiA Polska. To oczywiście po części efekt bazy i porównania z ubiegłorocznym szczytem pandemii. Niemniej eksport jest o 36,6 proc. wyższy niż w przedpandemicznym 2019 r. Pozytywne trendy widać także w produkcji – na koniec sierpnia jest ponad 28 proc. wyższa niż w ub.r. i sięga w przypadku dużego AGD ponad 18 mln sztuk.

Są też w kraju fabryki drobnego AGD, ponadto, pięć zakładów produkuje telewizory. – Polska produkcja w zdecydowanej większości trafia na eksport, choć sprzedaż w Polsce też jest znacząca. Od lat utrzymuje się na stabilnym poziomie. Zakłady to nie wszystko, pracuje dla nich wielu podwykonawców. W sumie wartość produkcji RTV w 2020 r. wyniosła 36 mld zł – mówi Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. – Producentom telewizorów sprzyjają wprowadzane wciąż innowacje, które wprost zachęcają konsumentów do częstszej wymiany odbiorników na nowe – dodaje.

Czytaj więcej

Fabryka Intela. Polska walczy o największą inwestycję w historii
Reklama
Reklama

W przypadku telewizorów również widać powrót pozytywnych trendów w sprzedaży. W ubiegłym roku produkcja spadła w związku z pandemicznymi przestojami do 16,7 mln sztuk, ale w I kwartale br. wyniosła 5,9 mln sztuk i była wyższa nie tylko niż w 2020 r., ale też w 2019.

Polska jest już czwartym co do wielkości eksporterem sprzętu AGD na świecie. W Europie pod względem liczby produkowanych urządzeń jest liderem. A pod względem wartości produkcji ustępuje już tylko Niemcom.

Swoje zakłady ma u nas cała europejska czołówka sektora.

– 90 proc. AGD produkowanego w sześciu fabrykach BSH w Polsce trafia za granicę, z tego do państw UE trafia większość – mówi Andrzej Maślak, rzecznik BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, producenta takich marek, jak Bosch czy Siemens.

Wzrost dzięki UE

Polski rynek suszarek do ubrań, do niedawna nieobecnych w polskich domach, rośnie fantastycznie, obecnie sprzedaż sięga ok. 300 tys. sztuk rocznie. – Moce produkcyjne są ponad dziesięć razy większe, wszystkie urządzenia znajdują zbyt w Europie – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. korporacyjnych Whirlpool Company w regionie. – W naszym przypadku takim sztandarowym przykładem będą cztery fabryki: kuchenek i suszarek w Łodzi, zmywarek w Radomsku oraz lodówek we Wrocławiu. To są jedyne nasze fabryki produkujące ten rodzaj sprzętu na rynki unijne – dodaje Łopalewski.

Reklama
Reklama

Mocne na naszym rynku są nie tylko koncerny europejskie i amerykańskie, jak Whirlpool, ale również koreańskie. Zakład produkcji pralek i lodówek ma w Polsce Samsung. – Udział sprzedaży do krajów UE w tym roku wyniesie ponad 70 proc. W kraju pozostaje około 13 proc. produkcji. Pozostała część jest eksportowana poza UE, głównie na Bliski Wschód, do krajów WNP oraz Afryki. Udział procentowy eksportu do UE z roku na rok stopniowo wzrasta – mówi Olgierd Baltaki, dyrektor Samsung Electronics Poland Manufacturing.

Czytaj więcej

Na konkurencję firm z Azji jesteśmy przygotowani

Mocny jest również koncern LG, który produkuje u nas zarówno telewizory, jak i lodówki. Firma odmawia jednak podzielenia się informacjami o skali produkcji, udziału eksportu czy planów inwestycyjnych.

Również rodzima Amica rośnie coraz szybciej, głównie dzięki rynkom zachodnim. W I półroczu jej sprzedaż ogółem zwiększyła się o 24 proc., a do krajów zachodnioeuropejskich o 26,8 proc. W Polsce w tym okresie zwiększyła się o 17 proc. W strukturze sprzedaży Europa Zachodnia ma 45 proc., a Polska 25,6 proc.

Chiny nadal fabryką świata

Pandemia pokazała firmom, że nie można zależeć tylko od dostaw z Azji. Na razie jednak Chiny zdecydowanie dominują w sektorze AGD i RTV. Tylko w przypadku AGD wartość chińskiego eksportu wynosi 54 mld dol. – podaje w raporcie Santander Bank Polska. Roczne światowe wydatki na sprzęt AGD wynoszą około 500 mld dol. Za ponad połowę tej kwoty odpowiadają kraje Azji i Pacyfiku, szczególnie Chiny. Polska jest z kolei już czwartym co do wielkości eksporterem sprzętu AGD na świecie. Z eksportem o wartości 7 mld dol. nasz kraj zaspokaja około 2 proc. światowego popytu. Polskie firmy specjalizują się w produkcji gotowych sprzętów takich jak pralki, suszarki do ubrań i zmywarki,a także elementów plastikowych, np. węży, rur i przewodów. Rynek w naszym regionie jest wart blisko 72 mld dol., a polskie firmy są ważną jego częścią. ?

Wojciech Konecki prezes APPLiA Polska, organizacji producentów AGD

Inwestycje w branżę AGD rozpoczęły się niedługo przed wejściem Polski do Unii Europejskiej, a później zdecydowanie przyspieszyły. W efekcie jesteśmy już teraz w ujęciu ilościowym największym producentem sprzętu w Europie. Polska przeszła od etapu budowania prostych montowni przez zaawansowane fabryki po obecnie powstające również centra badań i rozwoju oraz centra usług wspólnych, obsługujące często operacje firm z całego świata. Działa u nas 35 fabryk, zatrudniających bezpośrednio 31 tys. osób, jednak zatrudnienie całego sektora to ponad 100 tys. I to konserwatywny przelicznik – niektóre sektory liczą dostawców i podwykonawców nawet w relacji pięć osób na jedną w fabryce. Wciąż pojawiają się nowe linie produkcyjne, więc zatrudnienie w sektorze nadal rośnie.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama