Reklama
Rozwiń
Reklama

Kolejny kwartał rośnie liczba użytkowników T-Mobile Polska

O 100 tys. do niecałych 10,61 mln urosła liczba kart SIM zakupionych przez konsumentów i firmy w T-Mobile Polska. Telekom stopniowo odbudowuje statystyki, ale nadal jest graczem numer 4 w Polsce pod tym względem.

Aktualizacja: 09.08.2018 10:38 Publikacja: 09.08.2018 10:18

Kolejny kwartał rośnie liczba użytkowników T-Mobile Polska

Foto: Bloomberg

10,609 mln kart SIM wykorzystywali klienci T-Mobile Polska w końcu czerwca br. – podał Deutsche Telekom, właściciel tej jednej z czterech największych sieci komórkowych w Polsce. Oznacza to przyrost w kwartał o 100 tys. (1 proc.) oraz o 358 tys. (3,5 proc.) w ciągu roku.

78 tys. użytkowników pozyskanych przez trzy miesiące zakończone 30 czerwca zasiliło segment post-paid. Operator obliczył, że to już ósmy kwartał z rzędu, gdy przybywa mu klientów kontraktowych.

T-Mobile Polska podał, że zanotował w II kw. br. 1,566 mld zł przychodu, o 1,8 proc. mniej niż rok temu.  Zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) telekomu wyniósł zaś w II kw. br. 432 mln zł. Rok temu firma wykazała 525 mln zł EBITDA, a po skorygowaniu o zdarzenia nietypowe 473 mln zł.

W całym pierwszym półroczu br. przychody T-Mobile Polska wyniosły 3,162 mld zł, obniżając się o 0,1 proc. rok do roku. EBITDA zaś zamknęła się sumą 834 mln zł, co oznacza spadek o 12,9 proc..

Trzeba wziąć pod uwagę, że od tego roku operatorzy publikują dane stosując nowych standard sprawozdawczości IFRS15. W związku z tym tegoroczne dane prezentowane przez DT nie są porównywalne z ubiegłorocznymi. W prezentacji nie pokuszono się o zestawienie pro forma. Tylko przychody z usług mobilnych T-Mobile Polska pokazano także w ujęciu z pominięciem IFRS 15.

Reklama
Reklama

Jak powiedział dziennikarzom Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska wpływ standardu na wyniki jest nieznaczny, w związku z tym pokazują one dość dokładnie trendy.

Porównanie utrudnia także fakt, że od jesieni ubiegłego roku T-Mobile Polska jest właścicielem integratora ICT - T-System Polska przejętego za około 66 mln zł. Maierhofer nie wykluczył kolejnych zakupów firm z tego sektora.  - To rynek bardzo rozdrobniony - mówił.

- Nasza EBITDA spadła w drugim kwartale z jednej strony za sprawą kosztów roamingu unijnego, z drugiej za sprawą wyższych kosztów takich zmian jak automatyzacja i cyfryzacja procedur, wiążąca się ze zmianą operacyjnego modelu zarządzania oraz wydatki na systemy informatyczne - powiedział Maierhofer. Zapewnił, że w związku z postępującą cyfryzacją firmy, nie ma w planach redukcji zatrudnienia. - Będziemy natomiast prowadzić wewnętrzne przetasowania stanowisk: potrzebne będą wykonawcy nowych zadań, a niektóre część stanie się zbędna - wyjaśniał.

Prezes spółki podał, że w pierwszym półroczu br. zasada "roam like at home" obniżyła EBITDA telekomu o 79 mln zł. Gdyby nie to półroczna EBITDA wyniosłaby 913 mln zł i spadłaby o 4,6 proc.

W drugim półroczu prezes T-Mobile spodziewa się on stabilizacji EBITDA w związku z tym, że efektu RLAH nie będzie widać.

Maierhofer podtrzymał, że do końca roku operator zadebiutuje na rynku światłowodowego dostępu do internetu oraz, że będzie mu towarzyszyć wprowadzenie nowej oferty telewizyjnej.

Reklama
Reklama

We wspólnotowej walucie przychody T-Mobile Polska w II kw. br. były o 2,6 proc. niższe niż przed rokiem i zamknęły się sumą 368 mln euro. Rosły wpływy operatora z usług stacjonarnych (GTS), a spadały w segmencie mobilnym.

W sumie przychody części komórkowej T-Mobile obniżyły się rok do roku o 3,4 proc. do 340 mln euro, z czego 220 mln euro przypadło na przychody z usług (spadek o 3,1 proc. rok do roku). Z wyłączeniem IFRS15 przychody mobilne z usług wyniosły 215 mln euro.

Tym razem spośród dwóch segmentów (B2B i B2B) komórkowej sieci silniej topnieją przychody w segmencie klientów biznesowych (o 5,4 proc.).

EBITDA T-Mobile Polska w II kw. br. wyniosła 101 mln euro, o 19,2 proc. mniej niż rok temu.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama