Czy etyka w firmie na pewno się opłaca

Firmy stawiające na etykę zyskują – mówili uczestnicy panelu o znaczeniu kodeksów etycznych i procedur compliance.

Aktualizacja: 05.09.2018 21:32 Publikacja: 05.09.2018 21:17

Robert Sobków, wiceprezes Grupy LOTOS

Robert Sobków, wiceprezes Grupy LOTOS

Foto: materiały prasowe

Dyskusja o etyce była kolejną z tej serii na Forum. W ubiegłym roku dyskutowano m.in. o roli sygnalistów. Teraz tematem było to, czy i jak wartości etyczne wzmacniają firmy.

– Tytuł „Etyka w firmie się opłaca" jest bardzo trafny. Może powiem coś kontrowersyjnego: etyka bez kontekstu ekonomicznego w przedsiębiorstwie nie ma trwałych podstaw – podkreślił uczestniczący w dyskusji Robert Sobków, wiceprezes Grupy LOTOS ds. finansowych.

Jak dodał, bardzo istotny jest kontekst, w jakim działają firmy: – Przedsiębiorstwa funkcjonują w pewnym środowisku prawnym. Etyka nie może być im dodatkowo narzucona ani przez rząd, ani przez zarząd, w oparciu o wyznawany przezeń światopogląd. Jako człowiek mogę, a nawet powinienem angażować się np. w akcję charytatywne, ale już jako wiceprezes Lotosu nie do końca mogę angażować w to moją korporację. Chyba że ta działalność będzie widziana w kontekście budowania wartości korporacji: jej marki, kapitału ludzkiego, relacji z inwestorami czy klientami – mówił wiceprezes Sobków.

Paneliści w trakcie dyskusji odnosili kwestię etyki w biznesie do specyfiki własnych branż. – Działamy w branży FMCG. Nasze zadanie to przede wszystkim poprawianie jakości życia konsumentów. Nasi konsumenci ufają nam każdego dnia, ufając naszym markom. Podobnie nie możemy zawieść społeczności lokalnych, w których działamy – mówił Marek Kopyto, country manager Unilver w Polsce.

Jak tłumaczył, to podejście sprawia, że etyka jest wpisana w DNA jego firmy. – Każdy nasz pracownik zapoznaje się po przyjściu do firmy z kodeksem zasad, które obowiązują, np. dotyczących relacji z naszymi partnerami i nie tylko nimi. Zaufanie jest dla nas krytyczne – podkreślał Kopyto.

Uczestniczący w dyskusji przedstawiciel CBA stwierdził, że nie ma wątpliwości, iż systemy compliance oraz kodeksy etyczne przyczyniają się do spadku liczby naruszeń w firmach. CBA chciałoby, aby przedsiębiorcy jak najszybciej wdrożyli u siebie systemy compliance.

Na koniec paneliści zostali poproszeni o przedstawienie swoich życzeń.

– Życzyłbym sobie, abyśmy jako polskie firmy byli wyżej w światowym rankingu etycznej wrażliwości. Nasze obecne miejsce utrudnia globalną ekspansję polskich firm – powiedział Robert Sobków, wiceprezes Lotosu.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?