Dyskusja o etyce była kolejną z tej serii na Forum. W ubiegłym roku dyskutowano m.in. o roli sygnalistów. Teraz tematem było to, czy i jak wartości etyczne wzmacniają firmy.
– Tytuł „Etyka w firmie się opłaca" jest bardzo trafny. Może powiem coś kontrowersyjnego: etyka bez kontekstu ekonomicznego w przedsiębiorstwie nie ma trwałych podstaw – podkreślił uczestniczący w dyskusji Robert Sobków, wiceprezes Grupy LOTOS ds. finansowych.
Jak dodał, bardzo istotny jest kontekst, w jakim działają firmy: – Przedsiębiorstwa funkcjonują w pewnym środowisku prawnym. Etyka nie może być im dodatkowo narzucona ani przez rząd, ani przez zarząd, w oparciu o wyznawany przezeń światopogląd. Jako człowiek mogę, a nawet powinienem angażować się np. w akcję charytatywne, ale już jako wiceprezes Lotosu nie do końca mogę angażować w to moją korporację. Chyba że ta działalność będzie widziana w kontekście budowania wartości korporacji: jej marki, kapitału ludzkiego, relacji z inwestorami czy klientami – mówił wiceprezes Sobków.
Paneliści w trakcie dyskusji odnosili kwestię etyki w biznesie do specyfiki własnych branż. – Działamy w branży FMCG. Nasze zadanie to przede wszystkim poprawianie jakości życia konsumentów. Nasi konsumenci ufają nam każdego dnia, ufając naszym markom. Podobnie nie możemy zawieść społeczności lokalnych, w których działamy – mówił Marek Kopyto, country manager Unilver w Polsce.
Jak tłumaczył, to podejście sprawia, że etyka jest wpisana w DNA jego firmy. – Każdy nasz pracownik zapoznaje się po przyjściu do firmy z kodeksem zasad, które obowiązują, np. dotyczących relacji z naszymi partnerami i nie tylko nimi. Zaufanie jest dla nas krytyczne – podkreślał Kopyto.