Reklama

Czy etyka w firmie na pewno się opłaca

Firmy stawiające na etykę zyskują – mówili uczestnicy panelu o znaczeniu kodeksów etycznych i procedur compliance.

Aktualizacja: 05.09.2018 21:32 Publikacja: 05.09.2018 21:17

Robert Sobków, wiceprezes Grupy LOTOS

Robert Sobków, wiceprezes Grupy LOTOS

Foto: materiały prasowe

Dyskusja o etyce była kolejną z tej serii na Forum. W ubiegłym roku dyskutowano m.in. o roli sygnalistów. Teraz tematem było to, czy i jak wartości etyczne wzmacniają firmy.

– Tytuł „Etyka w firmie się opłaca" jest bardzo trafny. Może powiem coś kontrowersyjnego: etyka bez kontekstu ekonomicznego w przedsiębiorstwie nie ma trwałych podstaw – podkreślił uczestniczący w dyskusji Robert Sobków, wiceprezes Grupy LOTOS ds. finansowych.

Jak dodał, bardzo istotny jest kontekst, w jakim działają firmy: – Przedsiębiorstwa funkcjonują w pewnym środowisku prawnym. Etyka nie może być im dodatkowo narzucona ani przez rząd, ani przez zarząd, w oparciu o wyznawany przezeń światopogląd. Jako człowiek mogę, a nawet powinienem angażować się np. w akcję charytatywne, ale już jako wiceprezes Lotosu nie do końca mogę angażować w to moją korporację. Chyba że ta działalność będzie widziana w kontekście budowania wartości korporacji: jej marki, kapitału ludzkiego, relacji z inwestorami czy klientami – mówił wiceprezes Sobków.

Paneliści w trakcie dyskusji odnosili kwestię etyki w biznesie do specyfiki własnych branż. – Działamy w branży FMCG. Nasze zadanie to przede wszystkim poprawianie jakości życia konsumentów. Nasi konsumenci ufają nam każdego dnia, ufając naszym markom. Podobnie nie możemy zawieść społeczności lokalnych, w których działamy – mówił Marek Kopyto, country manager Unilver w Polsce.

Jak tłumaczył, to podejście sprawia, że etyka jest wpisana w DNA jego firmy. – Każdy nasz pracownik zapoznaje się po przyjściu do firmy z kodeksem zasad, które obowiązują, np. dotyczących relacji z naszymi partnerami i nie tylko nimi. Zaufanie jest dla nas krytyczne – podkreślał Kopyto.

Reklama
Reklama

Uczestniczący w dyskusji przedstawiciel CBA stwierdził, że nie ma wątpliwości, iż systemy compliance oraz kodeksy etyczne przyczyniają się do spadku liczby naruszeń w firmach. CBA chciałoby, aby przedsiębiorcy jak najszybciej wdrożyli u siebie systemy compliance.

Na koniec paneliści zostali poproszeni o przedstawienie swoich życzeń.

– Życzyłbym sobie, abyśmy jako polskie firmy byli wyżej w światowym rankingu etycznej wrażliwości. Nasze obecne miejsce utrudnia globalną ekspansję polskich firm – powiedział Robert Sobków, wiceprezes Lotosu.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama