Na dzisiejszym brifingu Michaił Prochorow zapowiedział rozpoczęcie budowy fabryki swoich aut na początku 2011 r. Należąca do biznesmena Grupa Oneksim będzie inwestorem budowy w mieście Toliatti, gdzie działa koncern AwtoWAZ (łada, renault).

Wybór lokalizacji nie jest przypadkowy. AwtoWAZ zwolnił w ostatnim roku 30 tys. ludzi, więc nowa fabryka nie będzie miała kłopotów z wykwalifikowaną załogą. Sama produkcja ma ruszyć za dwa lata. W pierwszym roku fabryka wyprodukuje ok. 10 tys. samochodów trzech modeli: osobowe, półciężarowe i młodzieżowo-sportowe.

Uniwersalne podwozie zostanie zaprezentowane jeszcze w tym roku. Projekt podwozia i silnika jest całkowicie rosyjski. Jego autorem jest spółka Jarowit Motors. Samochód będzie ważył d o 700 kg, miał silnik hybrydowy na benzynę i LPG. Zużycie benzyny to 3,5 l/100 km. Przy zastosowaniu gazu efektywność spalania wzrośnie dwukrotnie. Inwestycję Porchorowa wsparła dziś rządowa komisją ds. wysokich technologii. A to oznacza także pieniądze z budżetu. Sam Prochorow planuje wydać ok. 150 mln euro na budowę fabryki. Zapowiedział, że gdy produkcja osiągnie 100 tys. rocznie auto potanieje do 7-8 tys. dol.

Dziś hybrydy kosztują od 19 tys. dol. (honda insight) do 40 tys. - nowy chevrolet volt. Analitycy rynku oceniają, że cały projekt będzie kosztować ok. 1 mld dol.