Marzec lepszy dla nowych aut

Sprzedaż samochodów wzrosła w porównaniu z lutym o blisko 20 proc.

Publikacja: 08.04.2010 02:23

Najwięcej aut w Polsce sprzedaje Skoda. W marcu jej sprze- daż zmalała w ujęciu rok do roku zaledwie

Najwięcej aut w Polsce sprzedaje Skoda. W marcu jej sprze- daż zmalała w ujęciu rok do roku zaledwie o dwie sztuki. ?

Foto: Rzeczpospolita

Marzec przyniósł poprawę na rynku nowych samochodów osobowych. W porównaniu z lutym sprzedaż wzrosła o blisko 5 tys. aut, czyli o ponad jedną piątą. W sumie w ubiegłym miesiącu sprzedano 29,3 tys. nowych aut. Ten wynik jest słabszy niż przed rokiem o 5,6 proc. Ale według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar dilerzy i tak mają powody do zadowolenia: ubiegłoroczna sprzedaż była zawyżona przez dopłaty, z których korzystali zagraniczni nabywcy.

W marcu najwięcej aut sprzedała Skoda (3269 sztuk), która jest liderem rynku z udziałem 11,67 proc. Na drugim miejscu znalazła się Toyota (2692), która w porównaniu z 2009 r. zaliczyła jednak 11-procentowy spadek sprzedaży. Na trzecim jest Volkswagen, który sprzedał 2653 aut, zwiększając sprzedaż rok do roku o 6,93 proc., a do lutego aż o 63,26 proc.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego dużym wzrostem sprzedaży wśród importerów, którzy znaleźli nabywców na ponad 1 tys. aut osobowych mogą pochwalić się m.in. Nissan (68,3 proc.), Peugeot (31 proc.) i Citroen (25,1 proc.). – W naszym przypadku to efekt nowości – modeli 3008 i 5008, które pozwoliły rozszerzyć ofertę marki w segmencie aut kompaktowych – tłumaczy Dorota Pajączkowska z Peugeot Polska. Z kolei wyniki Citroena ciągnęły w górę modele osobowego Berlingo, nowego C3, następnie C5 oraz C3 Picasso.

Dobrze wypadł także segment premium. Mercedes sprzedał w ubiegłym miesiącu 562 auta, odnotowując wzrost o 24,9 proc. rok do roku, BMW poprawiło ubiegłoroczny marcowy wynik o 78,8 proc. (556 sprzedanych samochodów). Nieźle sprzedawało się Volvo – 616 samochodów, o 40,6 proc. więcej niż przed rokiem. Gorzej poszło za to Lexusowi (spadek o 22,3 proc.).

Zaskakująco słabo wypadły w ubiegłym miesiącu dwie marki koreańskie, które do tej pory dynamicznie zwiększały sprzedaż: Kia spadła o 10 proc., a Hyundai aż o 42,7 proc.

Czy wzrost sprzedaży w marcu po dwóch miesiącach spadków zapowiada poprawę na rynku? Niekoniecznie. Według Samaru w marcu importerzy rekompensowali słabszy początek roku wyższymi rabatami. Ponadto pewna część samochodów została kupiona z wyprzedzeniem przez dialerów i dalej czeka na klienta.

Marzec przyniósł poprawę na rynku nowych samochodów osobowych. W porównaniu z lutym sprzedaż wzrosła o blisko 5 tys. aut, czyli o ponad jedną piątą. W sumie w ubiegłym miesiącu sprzedano 29,3 tys. nowych aut. Ten wynik jest słabszy niż przed rokiem o 5,6 proc. Ale według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar dilerzy i tak mają powody do zadowolenia: ubiegłoroczna sprzedaż była zawyżona przez dopłaty, z których korzystali zagraniczni nabywcy.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne