Definicja polskiej wódki szansą dla polskich rolników

Wchodząca w niedzielę w życie nowelizacja ustawy o wyrobie napojów spirytusowych, definiująca polską wódkę może być znaczącym wsparciem dla polskiego rolnictwa - ocenił Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (PVA)

Publikacja: 11.01.2013 16:11

Stowarzyszenie przygotowało program "Polska Wódka", mający pomóc w propagowaniu rodzimych produktów w kraju i za granicą.

13 stycznia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o wyrobie napojów spirytusowych. Definiuje ona polską wódkę jako tę produkowaną wyłącznie na terytorium Polski i wytwarzaną z ziemniaków albo tradycyjnych zbóż tj. żyta, pszenicy, jęczmienia, owsa lub pszenżyta.

Nowe prawo jest odpowiedzią na definicję wódki określoną przez Parlament Europejski, zgodnie z którą napój ten może być produkowany z każdego surowca pochodzenia rolniczego.

Jak powiedział PAP Andrzej Szumowski, nowelizacja ustawy umożliwi budowę wizerunku oraz ochronę ekonomicznych i prawnych interesów polskiej wódki w kraju i za granicą. Skorzystają na tym również producenci płodów rolnych.

"Polscy rolnicy będą mieli pewność, że to ich żyto, pszenica, owies czy ziemniaki są wykorzystywane do produkcji, jeżeli finalny produkt ma być nazywany polską wódką" - powiedział.

"Tworzone według unijnych norm wódki np. z marchwi czy z cebuli nie mają nic wspólnego z polskim, a szerzej słowiańskim pierwowzorem. Producenci polskiej wódki w tym dostrzegają szanse dla swoich produktów na rynkach światowych" - dodał.

Jak podkreślił, przemysł spirytusowy jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiego sektora żywnościowego. Ponad 90 proc. tego przemysłu stanowi produkcja i dystrybucja wódek. Według danych PVA, w 2011 r. budżet państwa został zasilony kwotą 6,44 mld pochodzącą z podatku akcyzowego. Wpływy do budżetu w 2011 r. z tytułu podatku VAT wyniosły 2,9 mld zł.

Stowarzyszenie Polska Wódka opracowało program "Polska Wódka", który ma pomóc w promowaniu produktów spełniających normy nowego prawa. Uczestniczący w programie producenci będą mieli prawo do umieszczania na butelkach oznaczenia geograficznego "Polska Wódka/Polish Vodka".

Jak stwierdził Szumowski, nowe oznaczenie umożliwi intensywną promocję polskich produktów w kraju i za granicą.

"Promocja ta odbywać się będzie z pomocą agend rządowych, dyplomacji, organizacji pozarządowych - tych wszystkich ciał, które tworzą i umacniają wizerunek Polski na arenie międzynarodowej" - powiedział.

"Wódka to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich towarów eksportowych na świecie. W 2011 r. wartość eksportu polskiej wódki wyniosła 131,8 mln euro. Polska wódka, dzięki tradycyjnej recepturze, może wkrótce stać się na świecie tak rozpoznawalną marką, jak szkocka whisky czy francuski koniak" - ocenił.

PVA, przed przyznaniem prawa do używania oznaczeń, ma możliwość weryfikacji składników i procesu produkcji. Raz przyznane oznaczenie może być cofnięte, jeśli producent nie spełnia warunków znowelizowanej ustawy.

Wolę przystąpienia do programu wyraziły pierwsze marki wódek, na ich butelkach pojawią się znaki "Polska Wódka/Polish Vodka".

Stowarzyszenie Polska Wódka to organizacja zrzeszająca osoby, firmy i instytucje pragnące chronić tradycję oraz wartości związane z polskim przemysłem spirytusowym.

Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Ile wojna handlowa Donalda Trumpa kosztuje firmy na całym świecie?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont