Kontrowersje wokół liczącego zaledwie 40 km trasy S1, który ma połączyć Mysłowice i Bielsko-Białą, trwają od 2008 r. Droga miała być gotowa na Euro, ale przeszkodziły protesty mieszkańców kolejnych gmin, przez które miałaby ona przebiegać, a także protesty ekologów, a nawet UNESCO, gdyż w jednym z wariantów trasa miałaby sąsiadować z byłym obozem koncentracyjnym w Brzezince. Jesienią ubiegłego roku, po miesiącach impasu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła cztery nowe warianty budowy feralnego odcinka. Projekt przedstawiony przez GDDKiA stanowi poważne zagrożenie dla kopalni Brzeszcze. W trzech z czterech zaproponowanych wariantów trasa S1 przecina pola wydobywcze kopalni, skracając jej żywotność o minimum 10 lat. - W zależności od wariantu budowa tej drogi zablokuje nam możliwość wydobycia od 13 do 14 mln ton węgla - mówi Stanisław Kłysz, przewodniczący Solidarności w kopalni Brzeszcze i wiceszef górniczej „S".

Obecnie kopalnia Brzeszcze zatrudnia ponad 3 tys. pracowników, a żywotność kopalni szacowana jest na ok. 33 lata. - Jeżeli, nie daj Boże, nasza kopalnia zostanie zlikwidowana, pracę straci nie tylko 3 tysiące górników. Pamiętajmy, że jedno miejsce pracy w przemyśle ciężkim generuje 3-4 etaty w usługach, handlu, transporcie itd. Droga jest potrzebna i z tym nikt nie polemizuje, ale nie może być ona budowana takim kosztem - dodaje Kłysz.

Podkreśla, że ratunkiem dla kopalni jest wariant A przebiegu ekspresówki, który w całości omija gminę Brzeszcze i pola wydobywcze tamtejszej kopalni.

Związkowcy spotkali się już w tej sprawie z szefostwem Kompanii Węglowej do której należy kopalnia. Rzecznik Kompanii, Zbigniew Madej powiedział w rozmowie z „Rz", że powrót do planu S1 w takim kształcie to zagrożenie dla kopalni i przypomniał sytuację z budową autostrady A4. – Ona zabrała naszej kopalni Halemba tak naprawdę ok. 100 mln ton węgla! – przypomina Madej. Efektem było nawet rozważanie możliwości zamknięcia Halemby, ale w ostateczności udało się jednak przygotować dla niej specjalny plan ratunkowy.