Reklama

Sprzedaż nawozów będzie w Polsce coraz większa

W najbliższej dekadzie większy od Polski wzrost zużycia nawozów w Europie zanotują tylko Bułgaria i Rumunia – wynika z prognoz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nawozów (EFMA).

Publikacja: 08.02.2008 02:16

Sprzedaż nawozów będzie w Polsce coraz większa

Foto: Rzeczpospolita

W naszym kraju zużycie nawozów wzrośnie do 2017 r. o około 15 proc. Większy skok sprzedaży zanotują nawozy azotowe niż wieloskładnikowe. Popyt na te chemikalia zwiększy się o około 300 tys. ton w 2017 r. W roku ubiegłym zużycie nawozów w Polsce sięgnęło blisko 2 mln ton.

W 15 krajach starej Unii Europejskiej popyt na te środki może się natomiast zacząć kurczyć – w ciągu dziesięciu lat o ok. 5 proc.

– Na razie popyt jest bardzo duży i cały czas rosną ceny produktów, co było widoczne zwłaszcza w 2007 r. – mówi Lech Kliza koordynujący prace zarządu Zakładów Azotowych Puławy.

Z danych firmy analitycznej Fertecon wynika, że zaledwie w ciągu roku wzrost cen wyniósł 50 – 100 proc., głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej.

– Jednak to rynki Europy Środkowej, w tym Polski, będą się w najbliższych latach rozwijać najszybciej. Wynika to z tego, że poziom nawożenia jest u nas wciąż dużo niższy niż w innych krajach – wyjaśnia Kliza.

Reklama
Reklama

Coraz większe znaczenie będą mieć także nowe rynki UE oraz kraje spoza Europy. Powody? Niskie zapasy zbóż na świecie oraz rosnące wykorzystanie roślin do produkcji paliw. Nie bez znaczenia będą także dopłaty unijne dla rolników w Polsce i innych nowych krajach członkowskich.

W naszym kraju zużycie nawozów wzrośnie do 2017 r. o około 15 proc. Większy skok sprzedaży zanotują nawozy azotowe niż wieloskładnikowe. Popyt na te chemikalia zwiększy się o około 300 tys. ton w 2017 r. W roku ubiegłym zużycie nawozów w Polsce sięgnęło blisko 2 mln ton.

W 15 krajach starej Unii Europejskiej popyt na te środki może się natomiast zacząć kurczyć – w ciągu dziesięciu lat o ok. 5 proc.

Reklama
Biznes
Cyberatak na polskie biuro podróży. Wyciekły dane klientów
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Spotkanie Trump–Xi, ustawa schronowa a ceny mieszkań, auta w Polsce tanieją
Biznes
Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji
Biznes
Równe płace, równe szanse – Grupa Żabka ponownie z certyfikatem EQUAL-SALARY
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama