Gwarantujemy spłatę długów

Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej

Publikacja: 20.02.2008 00:46

Gwarantujemy spłatę długów

Foto: Rzeczpospolita

Rz: Czy długi spółki PKP Przewozy Regionalne zostaną spłacone z pieniędzy publicznych, zanim trafi ona do samorządów?

Juliusz Engelhardt: Tak. W trzech transzach. Jeszcze w tym roku spłacone zostanie ok. 1,4 mld zł, co jest równe nominalnej wartości spółki. Wtedy też zostanie ona przekazana samorządom. W 2009 roku wierzyciele spółki otrzymają z budżetu kolejne 400 mln zł. W 2011 roku zostanie spłacony ostatni dług – 300 mln zł, które PKP SA pożyczyła kiedyś spółce córce.

To oznacza, że samorządy otrzymają spółkę zadłużoną.

Tak, ale z ustawowymi gwarancjami spłacenia długów przez państwo.

Marszałkowie, kiedy się dowiedzieli, że mają przejąć PKP PR, zaczęli stawiać warunki.

Negocjacje będą trwały, dopóki nie wypracujemy konsensusu. Staramy się spełnić warunki samorządów, ale wszystkich nie jesteśmy w stanie. Samorządy wojewódzkie dostaną nie tylko elektryczne zestawy trakcyjne, które są już własnością spółki, lecz również niezbędną liczbę lokomotyw do wykonywania przewozów wraz z odpowiednim zapleczem warsztatowym.

Władze samorządowe domagały się też gwarancji, że nie wzrosną stawki za dostęp do torów, pobierane przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

To newralgiczny punkt naszych rozmów. Nie możemy dać gwarancji, że stawki nie wzrosną przez np. najbliższe pięć lat, tak jak nikt nie daje gwarancji, że nie wzrosną czynsze, ceny żywności czy koszty robocizny. Możemy się starać, by opłaty nie wzrosły np. o dużo więcej niż inflacja i dotować utrzymanie infrastruktury kolejowej z budżetu państwa, co spowolni wzrost opłat.

Co czeka przewozy międzywojewódzkie?

Zostaną wyodrębnione. Wciąż nie podjęliśmy decyzji, czy PKP InterRegio będzie osobną spółką czy oddziałem PKP InterCity. Wymaga to jeszcze wielu analiz i uzgodnień. Konieczne jest też przesunięcie majątku pomiędzy poszczególnymi spółkami.

Kiedy to nastąpi?

Mam nadzieję, że do końca tego roku. Chcemy, by na wiosnę Sejm przyjął odpowiednie poprawki do ustawy. Polegać będzie m.in. na wyposażeniu spółek pasażerskich w lokomotywy, które obecnie są własnością Cargo i za dzierżawę których muszą płacić, oraz na przesunięciu zaplecza warsztatowego do tych spółek.

Rz: Czy długi spółki PKP Przewozy Regionalne zostaną spłacone z pieniędzy publicznych, zanim trafi ona do samorządów?

Juliusz Engelhardt: Tak. W trzech transzach. Jeszcze w tym roku spłacone zostanie ok. 1,4 mld zł, co jest równe nominalnej wartości spółki. Wtedy też zostanie ona przekazana samorządom. W 2009 roku wierzyciele spółki otrzymają z budżetu kolejne 400 mln zł. W 2011 roku zostanie spłacony ostatni dług – 300 mln zł, które PKP SA pożyczyła kiedyś spółce córce.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca